Välkommen

I den här bloggen kan du följa segelbåten S/Y Celeste of Solent.

Celeste är en 65-fots racer/cruiser som seglar charter och äventyrsseglingar i huvudsak i Europa.

onsdag 29 november 2017

ARC Dag 11 - Mycket taktik ombord

Det är ett svårt högtryckssystem att ta sig ut ur för att komma ner till passadvinden. Vi håller kontakt med land-routing två gånger om dagen och tar ner grib-filer via SSB kontinuerligt. Den smala korridoren som vi gippat oss fram i har upphört och det gäller nu att hitta de små områden med mindre vind som kan ta oss söder över mot passadvinden. Det är stora förändringar i täten. Vi har de senaste dagarna legat kvar på vår niondeplats totalt och tre i vår klass. Vissa båtar har försvunnit från tio i topp och vissa har tillkommit. I täten ligger två båtar, Clare (Oyster 885) och Enigma VIII (Swan 66) som kört mycket motor, så dessa kan egentligen räknas bort. Det är lika spännande att var fjärde timme få nya positioner från Yellow Brick via Garmin inReach Explorer+ från Sverige – ett stort tack till Magnus Mårlind på Garmin som förser oss med positionsdata var fjärde timma. Alla seglar bra i toppen, så även om vi tycker att vi gjort väldigt bra vägval, har flertalet övriga också gjort detta. Vi passerar ett flertal squalls under dagen och söker fart i molnkanterna av Cumulusnimbus moln (Cb). Vid lunchtid får vi ett ordentligt vrid när vi närmar oss ett område med squalls. Vi beslutar oss för att ta ner gennakern och segla in i squallen för jib # 2 och genom detta få oss en dusch på däck. Det är härligt att få av sig allt salt i det kraftiga ösregnet. Efter regn kommer solsken, och eftermiddagen förflyter under gennakersegling i lätta vindar. På sen eftermiddag byter vi till jib # 2 och går i ett lokalt vädersystem under närmare två timmar med 60 graders vindvinkel i farter över tio knop – en riktig ”privatare”, för att inte säga ”super-privatare”. Till middag blir det entrecote, rödvinsreduktion, vitlökssmör och rostade rotsaker och till efterrätt äppelpaj med vaniljsås. Johan Billström (som driver Billströms Fisk & Catering) gör ett fantastiskt jobb i byssan tillsammans med övriga. Maten ombord är faktiskt till och med bättre än vanligt. För er som seglar med ombord vet ju att den brukar hålla hög nivå, men nu har den alltså nått nya höjder. Efter middagen avtar vinden och vi sätter gennaker och tar oss långsamt väster ut i kvällen.