Välkommen

I den här bloggen kan du följa segelbåten S/Y Celeste of Solent.

Celeste är en 65-fots racer/cruiser som seglar charter och äventyrsseglingar i huvudsak i Europa.

torsdag 30 november 2017

ARC Dag 12 - Sista dagen i svår vind innan passaden

Det har varit en lugn natt ombord med segling genom ny ”korridor” väster ut. Vi har legat och kört med gennakern på VMG (enkelt förklarat; bästa vinkel med eller mot vinden för att komma snabbast med eller mot vinden – i vårt fall således bästa vinkel med vinden) på cirka 100 AWA (Apparent Wind Angle (Skenbar vind vinkel)) vilket i den lätta vinden ger 140-150 TWA (True Wind Angle (Sann vind vinkel)). Clare (Oyster 885) har tok-kört för motor söder ut och ligger nu perfekt i passadvinden. Övriga båtar i tio i topp ligger och letar vind för att komma så fort som möjligt till passaden (utan motor). Enligt prognos är detta sista dagen med svåra vägval och mycket taktik för att komma igenom högtrycksbetonade vädret med lite vind. Till midnatt ser vinden ut att stärka sig med fina passadvindar som tilltar allteftersom vi närmar oss St Lucia. Passaden är starkare i söder över än norr och den är nu inom latitud 20 grader nord till 10 grader nord – d.v.s. ganska normalt, men dock tyvärr mycket svagare än normalt i norr. Ner mot tio grader nord ligger vinden runt cirka 15-20 knop men närmare 20 grader nord knappt 10 knop. Det är en fantastiskt fin morgon. Solen går upp akter om båten och ger ett varmt sken över gennakern medan delfinerna leker i stäven (Atlantic Spotted Dolphin (Stinella Frontalis)) – lite som i en reklambroschyr för segling över Atlanten. Det är fin segling hela dagen i lätta vindar. Likt igår söker vi oss till Cumulusnimbusmoln för att få lite extra vind. Vi klarar oss fint genom ”dagens korridor” och vinden stabiliserar sig framåt eftermiddagen. Det är en extremt varm dag och alla ombord söker sig så långt som möjligt till skuggan bakom seglen. Kl. 21.00 UTC, kl. 18.00 DWT (Deck Watch Time), d.v.s. vår lokala tid ombord (UTC -3) tar vi ner nya grib-filer och dessa visar nu att vi tagit oss bra genom ”korridorerna” till den stabilare vinden. I jämförelse med tidigare är det nu bara att köra på.

onsdag 29 november 2017

ARC Dag 11 - Mycket taktik ombord

Det är ett svårt högtryckssystem att ta sig ut ur för att komma ner till passadvinden. Vi håller kontakt med land-routing två gånger om dagen och tar ner grib-filer via SSB kontinuerligt. Den smala korridoren som vi gippat oss fram i har upphört och det gäller nu att hitta de små områden med mindre vind som kan ta oss söder över mot passadvinden. Det är stora förändringar i täten. Vi har de senaste dagarna legat kvar på vår niondeplats totalt och tre i vår klass. Vissa båtar har försvunnit från tio i topp och vissa har tillkommit. I täten ligger två båtar, Clare (Oyster 885) och Enigma VIII (Swan 66) som kört mycket motor, så dessa kan egentligen räknas bort. Det är lika spännande att var fjärde timme få nya positioner från Yellow Brick via Garmin inReach Explorer+ från Sverige – ett stort tack till Magnus Mårlind på Garmin som förser oss med positionsdata var fjärde timma. Alla seglar bra i toppen, så även om vi tycker att vi gjort väldigt bra vägval, har flertalet övriga också gjort detta. Vi passerar ett flertal squalls under dagen och söker fart i molnkanterna av Cumulusnimbus moln (Cb). Vid lunchtid får vi ett ordentligt vrid när vi närmar oss ett område med squalls. Vi beslutar oss för att ta ner gennakern och segla in i squallen för jib # 2 och genom detta få oss en dusch på däck. Det är härligt att få av sig allt salt i det kraftiga ösregnet. Efter regn kommer solsken, och eftermiddagen förflyter under gennakersegling i lätta vindar. På sen eftermiddag byter vi till jib # 2 och går i ett lokalt vädersystem under närmare två timmar med 60 graders vindvinkel i farter över tio knop – en riktig ”privatare”, för att inte säga ”super-privatare”. Till middag blir det entrecote, rödvinsreduktion, vitlökssmör och rostade rotsaker och till efterrätt äppelpaj med vaniljsås. Johan Billström (som driver Billströms Fisk & Catering) gör ett fantastiskt jobb i byssan tillsammans med övriga. Maten ombord är faktiskt till och med bättre än vanligt. För er som seglar med ombord vet ju att den brukar hålla hög nivå, men nu har den alltså nått nya höjder. Efter middagen avtar vinden och vi sätter gennaker och tar oss långsamt väster ut i kvällen.

tisdag 28 november 2017

ARC Dag 10 - Mot passadvinden

Vinden håller i sig under natten och vi loggar som mest över 10 knop. Vi passerar en squall och får vind vrid när vi rör oss väster ut längs med densamma. Vinden blåser ut ur squallen och våran kurs ändras upp till 180 grader med samma vindvinkel. När vi passerat stärker sig vinden igen i sin förhärskande riktning. Vi gippar över till styrbords halsar och styr vidare väster ut genom natten. Det är härligt med lite svalare väder och att solen håller sig borta. Under natten är temperaturen mellan 20-25 grader vilket utan sol upplevs svalt och skönt. Vi gör tidvis bra fart under dagen med farter över 10 knop. Southern Star (SWS Nauta 78) har dalat i placering och är endast 32 NM från vår position. I vår korridor försöker vi hitta vind med hjälp av molnen på himlen. Det är märkbart hur vindstyrkan varierar i olika molntyper. Det blir nya strategiska vägval inför kvällen och vi beslutar oss för att fortsätta i korridoren där vi fortfarande har vind. Korridoren med vind smalnar av och försvagas och det är bara att hoppas att vi får vind så länge som möjligt.

måndag 27 november 2017

ARC Dag 9 - Kvar i högtrycket

Under måndagen är vi kvar i högtrycket. Utmaningen är nu, som igår, att hitta en bra väg ut ur detsamma till passadvinden. Det är varmt ombord, cirka 25-30 grader och solen steker. Vi tar ner en ny grib och stämmer av med vår land-routing genom Erik Nordborg och Stig Larsen. På eftermiddagen fyller vinden i tillräckligt för att vi skall kunna bära gennaker. Det är en härlig känsla att åter göra god fart genom vattnet. Vi har lagt latituder 20°25,00 N och 040°00 00 W som bildar en korridor genom vilken vi har kunnat prognostisera mer stabilare vind. Det är en liten ”risky” väg ut ur högtrycket men samtidigt är det för långt att gå syd för att finna passaden. Kvällen flyter på med fin gennaker segling.

söndag 26 november 2017

ARC Dag 8 - Mitt i högtrycket

Vi tar oss fram i lätta vindar under dagen. Det blir både Jib # 2 och Code # 1. Vi kör också motor för att ladda batterierna. Det gäller nu att komma ut ur högtrycket så snabbt som möjligt för att nå passadvinden som kommer att stärka sig söder om oss. Vår plan är att lägga oss på kurs 230 i sydvästlig riktning för att komma söder över. Vi bedömer det allt för riskfyllt att gå rakt mot mål eftersom högtrycket kommer att breda ut sig ytterligare i väst. Vi har en härlig dag i solen. Till middags bjuds ”Flygande Johanna” – Johans och Annas flygande Jakob - riktigt gott. Grytan får innehålla samtliga resterande bananer från vår bananstock vars bananer nu snart börjar bli övermogna. Det är fint men lugnt väder och alla längtar efter mer vind. Det är en fantastisk solnedgång över Atlanten. Vi håller vår position och är åtta totalt (vi har i och för sig tappat en placering men det beror på annans båts motorgång) och trea i vår klass.

lördag 25 november 2017

ARC Dag 7 - Vi passerar lågtrycket norr om oss

Vinden har avtagit och vi passerar lågtrycket norr om oss. Det blir betydligt behagligare segling med vindar mellan 10-20 knop. Vi tar ner Jib # 5 och hissar Jib # 2. Nu gäller det att ta sig igenom ett högtryck i öster så fort som möjligt för att därefter få fart ner mot passadvinden. Vi kan konstatera att vi ligger lite långt söder ut för att vara på optimal kurs. De båtar som orkat stånga sig ytterligare norr ut har nu en fördel eftersom de kan runda högtrycket norr ifrån. Det kan dock vara så att det blir lokala vindar i högtrycket som kan bära oss med fart framåt och då har vi en fördel. Taktik nu är att komma så långt öster ut som möjligt på den vind som finns och hoppas att den är med oss så länge som möjligt. Vi är totalt cirka 15 båtar i täten. De som valt en sydligare kurs har fastnat i stilltje. Flera båtar har fått gå in på Cap Verde för att tanka diesel. En båt har fått bryta på grund av rigghaveri i lågtrycket som vi just passerat och en båt har fått gå ner till Cap Verde å grund av riggproblem.

fredag 24 november 2017

ARC Dag 6 - Besvärlig sjö

Sjön bygger upp sig under natten och är tidvis mycket brant. Vi bankar in i vissa vågdalar. En del vågor kommer för ifrån och andra in rakt sidan. Det är allt annat än torr segling. Vattnet sköljer över däck och det ösregnar till och från. Enligt prognos skall regnet vara ihållande i fronten under cirka sex timmar och därefter avta till att komma tillbaka vid passage av fronter. Det blir en tuff dag ombord med hård vind och stökig sjö. Solen tittar fram till och från mellan fronterna och regnet kommer och går. Framåt kvällen kan vi konstatera att vi tagit oss igenom det värsta blåsvädret och vinden går nu ner från 30-40 till 20-30 knop över däck.