Välkommen

I den här bloggen kan du följa segelbåten S/Y Celeste of Solent.

Celeste är en 65-fots racer/cruiser som seglar charter och äventyrsseglingar i huvudsak i Europa.

onsdag 16 maj 2018

Fortsatt blåsigt (Dag 22)

Den starka vinden består under natten och de rycker och drar i båten i vågorna. Ibland går vi in i vågväggar som gör att det sköljer vatten från fören och hela vägen till aktern, cirka 20 meter. Det händer också att båten stannar tvärt i de branta vågdalarna. På morgonen smäller det till i seglet och vi kan konstatera att schackeln som håller ner rev två på bommen har gått av. Den ser ut att ha blivit snedbelastad och därför brustit. Vi tar ner storseglet och tar av vagnen till rev två från bom-skenan akter ut på bommen. Bland reservdelarna ombord hittas en lämplig HR schackel som efter diverse åtgärder säkert kan komma att passa perfekt. Vi tar fram verktyg och börjar slipa upp hålet vid gängorna på schackeln för att få den att passa i sprinten på rev-vagnen. Efter en timmes arbete med handslip och Dremmel har vi lagat vagnen med ny schackel. Vi hissar storen igen och gör åter god fart mot waypoint. Den stökiga sjön tar på krafterna och det skall bli skönt när det avtar något vilket det förväntas göra framåt midnatt. Enligt vår senaste grib-fil skall det vara mer ihållande vind i södra delen av Engelska kanalen än norra delen, varför vi håller kurs mot Brest. Vinden skall också vrida mer mot ost norr över och ligga lite mer på nordlig riktning söder över. Därför tjänar vi också på att inte komma för långt norr ut. Efterhand skall det dock bli ostlig vind i hela kanalen, inte helt optimalt eftersom vi skall just ost vart. Vinden avtar tidigare än beräknat och vid niotiden på kvällen byter vi från Jib#5 till Jib#4. Vi behåller två rev för att få en behaglig gång under natten så att alla kan sova utan att bli väckta av för höga farter i motsjön.