Välkommen

I den här bloggen kan du följa segelbåten S/Y Celeste of Solent.

Celeste är en 65-fots racer/cruiser som seglar charter och äventyrsseglingar i huvudsak i Europa.

måndag 18 januari 2010

Vinter i GKSS


Efter Celeste Christmas Race flyttades Celeste till GKSS-hamnen. Isen har lagt sig i hamnen, men Celeste flyter än så länge fritt.

onsdag 16 december 2009

Celeste Christmas Race 2009

Onsdagen den 16 december 2009

Det snöar över Göteborg och till kvällen lägger Celeste loss för sin julsegling till Köpenhamn.

Vi samlas ombord mellan kl. 18-00-19.00. Det bjuds på pizza och vi bekantar oss med varandra. Kl. 20.00 är vi klara för avgång. Vi släpper förtöjningarna. Det är lågvatten och vi får problem med att komma ut ur hamnen. Med hjälp av Sjösportskolans kursbåt Navica är vi ute på fritt vatten efter en timmes manövrar. Alla tycker det är kul att vara på väg. Vi går för motor ut mo Böttö. Vid Trubaduren sätter vi segel. Vi hissar storen med ett rev och sätter kurs söder över. Det blåser en nordostlig vind mellan 20-30 knop. Celeste loggar cirka 10 knop över grund. Eftersom vi har god fart avvaktar vi med storen. Det är ganska kallt, runt 0 grader. På grund av den låga temperaturen delar vi in oss i fem vaktlag med entimmarsvakter. Vi forsar genom den stjärnklara natten ner mot Öresund.


Torsdagen den 17 december 2009

Natten är kall och det blir kraftig nerisning ombord. Vi har med oss salt för att preparera sittbrunnen för att minska halkrisken. För att få en lugn gång väljer vi att gå nära land. Kl. 04.00 kan vi skymta Kullens fyr. Vi styr rakt på fyren med en vindvinkel om 100 grader. Farten håller sig mellan 9 och 15 knop. Vid åttatiden går vi in i Öresund. Solen lyser och det är mycket vackert när den reflekterar på vår nerisade Celeste. Vinden har avtagit något och vi sätter gib # 4. Farten ökar och ligger mellan 8 till 12 knop. Vi närmar oss Köpenhamn. Förberedelsen med avisning startar. Med gummiklubba hackar vi loss is från fall, avlastare winschar m.m. Kl. 12.30 tar vi ner seglen vi inloppet till Köpenhamn. För motor går vi in mot Nyhamn där vi förtöjer kl. 13.30. En underbar men kall segling ner till Danmark. Vi iordningsställer Celeste. Vissa tar en tur på stan och andra en tupplur. Vi belsutar oss för att äta middag ombord under kvällen. Det bjuds på fläskfilé, med honungsglacerad lök, sherrysvampsås och ris. Vi avslutar kvällen på Nyhavn 17 med en Irish Coffee.


Fredagen den 18 december 2009

Dagen är vikt för jul i Köpenhamn. Vi duschar uppe på Sjömanshemmet och äter därefter en rejäl frukost bestående scrambled egg, smörgås, yougurt, kaffe, te, juice m.m. Efter detta beger vi oss upp på stan. På Ströget går vi in på ett kaffé och tar en värmande glögg och till detta små äpplepankaksbullar med jordgubbssylt. Det är kallt i Köpenhamn med frisk vind och minus fem grader. Framåt eftermiddagen intar vi smörrebröd på Elke Käller vid Nyhavn. På kvällen får vi besök av Christian Lanz som var med ombord på Four Country Race 2009. Det bjuds på Dr Nielsen och Gammeldansk ombord och till detta kanderade mandlar, choklad, skumtomtar m.m. Kl. 19.00 går vi ut i Nyhanv på Heerford Beef och äter hummer, pepparstek och till eferrätt Irish Coffee. Kvällen avslutas på en bar i Nyhavn.


Lördagen den 19 december 2009

Idag skall vi segla åter mot Sverige och Långedrag. Johan kommer med den utmärkta idén att vi kan äta frukost på Sjömanshemmet och så blir det. Efter frukost och när vi gjort ordning Celeste för avgång lägger vi loss kl. 10.40. Vi går för motor ut mot Flakfort där vi sätter storen. Prognosen är ostliga vindar som skall avta något för att därefter vrida mer på syd och åter tillta. Vi har verkligen vindarna med oss på denna tur. När storen är satt hissar vi gib # 4. I cirka 10 knops vind från 70 graders vindvinkel loggar vi mellan 6 och 9 knop. Vi styr rakt norr över förbi Vens västkust och därefter upp mot sundet mellan Helsingör och Helsingborg. Solen värmer på vakten i sittbrunnen. Nera i Celeste förbereds middagen som idag består av pannbiffar med pasta Alfredo. Mörkret faller och vi styr ut över Kattegat.


Söndagen den 20 december 2009

Det är en kolsvart natt. Vinden har vridit mer på syd och styrkan kommer och går. I lätta vindar från aktern är det ibland svårt att hålla kurs, speciellt när det är mörkt. Vinden tilltar fram på småtimmarna och vi gör god fart. Om vinden håller i sig kan vi förvänts vara framme i Långedrag tidigt till morgonen. Vi passerar mellan Nidingen och Fladen och styr upp mot Trubaduren. Vid sextiden styr vi in mot Göteborg och lägger till i Sjösportskolans hamn kl. 06.45. Det är Celeste sista tur för säsongen och samtliga segel tas i land inklusive storen som monteras av från mast och bom. Vid niotiden är vi klara efter lite värmande glögg i salongen och vi skiljs åt efter ett annorlunda vinteräventyr på Celeste. På Celeste bordläggning står det "Life at the extreme" från tiden med Volvo Ocean Race. Frågan är om inte denna segling just var "Life at the extreme".

måndag 14 december 2009

I övermorgon kastar Celeste loss

Celeste lägger loss från Långedrag på onsdag kväll med kurs mot Köpenhamn för Celeste Christmas Race 2009. Under fyra dagar är det julvintersegling.

Vad kan vara bättre än att inleda julen med en segling till Köpenhamn.

Följ äventyret på denna blogg.

tisdag 1 december 2009

Julsegling med Celeste

Första december är här och Celeste Christmas Race 2009 närmar sig.

Vi är nu tio seglare som kommer att ge oss av ner mot Köpenhamn den 16 december 2009.

Det finns några platser kvar.

Mer info på www.farr65r.com och www.sjosportskolan.se

lördag 14 november 2009

Master of Yacht examen

Under fredagen den 13 och lördagen den 14 november 2009 är det praktisk examen ombord på Celeste med elever som genomgått Master of Yacht.

torsdag 12 november 2009

Master of Yacht praktik

Under fyra dagar, måndagen den 9 till torsdagen den 12 november 2009, är det praktik ombord på Celeste med elever som utbildar sig till Master of Yacht Limited, tidigare benämnd Yachtmaster Offshore. Efter genomförd utbildning och avklarad examen erhålls behörighet till befälhavare ombord på båtar upp till 200 grosston.


Måndagen den 9 oktober 2009

Vi samlas ombord på Celeste kl. 10.00 på måndagdmorgonen. Dagen börjar med en genomgång uppe på Sjösportskolan. Under eftermiddagen kastar vi loss mot Marstrand. Eleverna turas om att vara kapten och framföra båten, deligera och organisera uppgifter ombord. Som stöd för navigeringen har det upprättats Pilotage plan. Det skymmer och blir mörkernavigering ut från Göteborgs norra skärgård, förbi Sälö och Stora Sillesund. Kl. 19.00 lägger vi till i Marstrand och dagen avslutas med middag och teori.


Tisdagen den 10 november 2009

Under tisdagen har vi manöverövningar i Marstrands hamn. Vi övar på att lägga till längsides, med stäven och med aktern mot kaj. Dagen avslutas med teori i Celestes salong.


Onsdagen den 11 november 2009

Praktiken ombord på Celeste under onsdagen ägnades i huvudsak åt man över bord övningar för segel. Dessutom praktiserades sjökortsarbete med positionsbestämning med hjälp av bäringslinjer m.m. Efter avslutad praktik ute på havet förtöjdes i Björkö hamn.


Torsdagen den 12 november 2009

Praktiken avslutas med färd tillbaka till Långedrag. Deviationstabell för styrbords och babords kompass upprättas före det att vi lägger till i Långedrag och Sjösportskolans hamn.

torsdag 5 november 2009

Frost bite 2009

Torsdagen den 5 noevember 2009

Vi samlas ombord kl. 09.00 på morgonen. Besättning är:

Jens Bengtström
Richard Gradin
Peter Hedman
Kjell Lindberg
Markus Olausson
Per Olsson
Bengt Tarre
Hampus Wennerlund
Maria Nordin

Efter en genomgång kastar vi loss från hamnen kl. 10.30. Det blåser en sydostlig vind på cirka 15-20 knop. Vi har planerat att gå till Läsö. För att inte få för platt gång går vi ut mot Vinga. Det är ganska kyligt i luften, men eftersom vi går med vinden är det inte så kallt ombord. Det är en fin och jämn gång ner till Läasö. Vid tvåtiden börjar vi skymta Läsö i fören och kl. 15.30 passerar vi hamninloppet. Vi är den enda gästande båten. När vi går förbi flytbryggan med räddningskryssaren grundar det upp något och lodet visar som minst 3,2 meter. Väl förtöjda vi gästbryggan har vi dock 3,6 meter djup, d.v.s. god marginal till Celestes djupgående om 3,05 meter. Vi gör i ordning Celeste och går efter detta en runda på byn. Vi tar en Carlsberg på Tavernan och går sedan tillbaka till båten. Efter sill till förrätt och köttfärsbiffar till huvudrätt är vi mätta och belåtna. Vi sitter och har det mysigt i salongen resten av kvällen och pratar seglingsminnen.


Fredagen den 6 november 2009

Vinden har vridigt till vår fördel och blåser nu från syd ost. Efter en rejäl frukost med bacon, scrambled egg, yougurt, kaffe... kastar vi loss mot Skagen. Vi passerar Engelsmannen och förbereder för spinnakersegling. När allt är på plats hissar vi Darth Vader, Celestes största spinnaker på 400 kvadratmeter. Vinden håller sig runt 10-15 knop och vi får skära något för att hålla den fylld eftersom Celeste lätt seglar i kapp vinden. Kl. 15.00 siktar vi Skagen i fören. Vi tar ner spinnakern inne i Ålbekt bugt, jippar över till styrbordshalsar och siktar rakt mot hamninloppet. Storen och focken halas vid hamnpiren. Det är inga gästande båtar i hamnen och vi lägger till längst in i hörnet utanför Skagen Fiskrestaurang. På kajen står en man och tar mot oss. Det visar sig vara direktören för Bröndums Hotel, Chresten Langvold. Han föreslår att vi skall spisa på Bröndums till aftonen. Ingen dum idé tycker vi. Chresten tar bilen till Bröndums och hämtar menyn och kommer tillbaka efter en halvtimma med mouserande vin, nio champagneglas och menyn. Vi har en trevlig stund ombord och vi bjuder med Cresten på morgondagens tur över till Marstrand. Kl. 19.30 beger vi oss till Bröndums och äter ostron, fiskspoppa, rödspätta och rödtunga. Det är inga små portioner och alla är mycket mätta. Tillbaka ombord på Celeste övrundar vi kvällen med kaffe och Havanna Club 7 anjos.


Lördagen den 7 november 2009

Vinden har tilltagit och det blåser mellan 25-30 knop från sydost inne i Skagens hamn. Chresten nappade på vårt förslag och följer med oss över till Sverige. På grund av den kraftiga vinden sätter vi storen med två rev inne i hamnen. Det är mycket kraftigt sjö vid hamninloppt. Vi motorseglar mot den södra piren, slår över till styrbords halsar och går ut ur hamnen. Det är fortsatt kraftig sjö utanför Skagen. Sjön lägger sig något och vi sätter jib # 4. Vi gör god fart och som mest 12,1 knop med en vindvinkel på 35 grader. Under eftermiddagen skymtar vi Sverige. Vinden har avtagit något under dagen och vi tar ut ett rev. När vi är inne i Marstrandsfjorden tar vi ut ytterligar ett rev och seglar för fullt ställ. Det blir en fin avslutning på dagens segling. Vid norra inloppet till Marstrand tar vi ner seglen. Vi lägger till vid den norra flytbryggan. Under morgonen har vi talat med Båtellet om bastu och vi ringer upp och meddelar vår ankomst. Efter att vi gjort ordning Celeste och tagit en Feskefjäs beger vi oss till dusch och bastu. Tillbaka i Celeste gör vi en härlig middag med sallad till förrätt och fläskfilé till huvudrätt. Alla är lite trötta efter dagens segling och vid midnatt stupar vi till kojs.


Söndagen den 8 november 2009

Vinden har nu vridit till 100 grader, d.v.s. nästan rakt ostlig. Efter frukost kastar vi loss och går för motor ner genom Albrektsunds kanal. Vi sätter storen på väg ut genom kanalen och focken när vi passerat den gröna pricken vid Karholmen. Det är en härlig gång och vi gör mellan 6-8 knop i den lätta ostliga vinden. Regnet hänger i luften men vi klarar oss. Vi passerar Måvholmen, går in mellan Källö-Knippla och Björkö och vidre mot Kalvsund. Kl. 16.00 lägger vi till i Långedrag efter fyra härliga dagar ombord.