Välkommen

I den här bloggen kan du följa segelbåten S/Y Celeste of Solent.

Celeste är en 65-fots racer/cruiser som seglar charter och äventyrsseglingar i huvudsak i Europa.

söndag 5 juni 2011

Sailing & Skiing 2011 Dag 2

Vinden håller i sig hela natten men avtar fram på morgonen. Kl. 06.30 slår det både i storen och focken så vi revar och sätter på motorn. Det dukas fram frukost med scrambled egg, bacon, yogurt kaffe och te m.m. Fram på förmiddagen kommer vinden tillbaka. Det blåser en ostlig vind på cirka 10 knop. Eftersom vi går med vinden och Celeste gör relativt god fart genom vattnet, sätter vi bara storen så att det inte skall slå för mycket i seglet. Vid lunch tilltar vinden ytterligare. Vi förbereder för spinnaker men vinden vrider mer på nord så det får bli gennaker. Det blir en fin segling mot norska kusten för stor på 145 kvadrat och gennaker på 320 kvadrat. Tjömös väderprognos på VHF kanal 27 prognostiserar vind från ost som fram på måndagen skall vrida över på sydväst. Perfekta förhållanden för oss som skall runda Linesnaes och därefter styra norr över. Stationsuppgift från Lindesneas är 11 meter per sekund (liten kuling på norska). Vi märker också hur vinden tilltar ju mer vi närmar oss norska kusten. Vi tar ner gennakern och sätter focken. Vinden blir starkare och när vi passerar Lindesnaes kl. 16.30 är den uppe i mellan 20-25 knop. Vi har en underbar segling för saxade segel med fart över grund mellan 10-13 knop. När vi närmar oss Lista avtar vinden och det blir stökig sjö. Den nordvästliga dyningen möter den ostliga sjön. Den västgående strömmen påverkar också förhållandet. Vinden kommer och går från lite olika riktningar. När vi passerat Lista stabiliserar sig vinden på nordväst. Vi seglar upp längs sydvästlandet av Norge. För att få behagligare sjögång håller vi oss nära land. Vi passerar Fedafjorden och går in mot Soknedal. Vid Soknedalsstranda slår vi till styrbordshalsar och går väster ut. Efter någon timma slår vi tillbaka till babords halsar och går in mot kusten. Vinden avtar allt mer och vid midnatt tar vi ner förseglet och sätter på motorn.