Välkommen

I den här bloggen kan du följa segelbåten S/Y Celeste of Solent.

Celeste är en 65-fots racer/cruiser som seglar charter och äventyrsseglingar i huvudsak i Europa.

lördag 25 juli 2009

North Atlantic Islands 2009

Lördagen den 25 juli 2009

Kl. 09.00 LT samlas vi ombord i Långedrags hamn.Besättning är:

Lars Gunnar Aronsson
Dag Fritzson
Malin Hemmingsson
Maria Jansson
Hanna Jansson
Timo Lindberg
Annelie Lundin
Johannes Lundwall
Magnus Mellbert
Margareta Steinwall
Rolf Svensson
Bengt Tarre
Hampus Wennerlund
Lena Wilsby

Det är mycket som skall göras innan avgång. Bland annat skall det handlas mat till 14 personer för en vecka. Efter att ha skrivit en lång inköpslista åker halva besättningen och handlar. Andra halvan stannar vid båten och förbereder henne. Vi byter till Celestes cruising segel i dacron. Detta material är enklare att laga själv vid skada än racingseglerna som är gjorda i kevlar/kolfiber. VHF-antennen till AIS:en har även gått sönder. Eftersom den trasiga gamla hade dålig räckvidd, byter vi
till en ny större antenn. Celeste skall nu gå att följa på:

http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?MMSI=235031438

Vi är klara med alla förberedelser framåt kvällen och lägger loss kl. 20.05 LT med kurs mot Styrsö för att bunkra diesel. Efter att ha tankat beslutar vi oss för att äta middg före det att vi lägger loss och kl. 22.30 LT styr vi väster ut mellan Känsö och Vargö. Det blåser en västlig vin på cirka 15-20 knop. Vi går för motor till väst om Vinga där vi sätter segel och styr ut över Kattegat.


Söndagen den 26 juli 2009

Det blir en ganska tuff första natt med kryss ut över Kattegat. Framåt morgonen har vi passerat Skagen och vi slår över mot Norska kusten för att dra nytta av den västgående strömmen som går längs norska sörlandet. Det är en solig och fin dag och vi förbereder Celeste med stormfock och fäller upp sprayhood med anledning av dn prognostiserade kulingen som skall nå oss under dagen. Vi har en fin gång över mot Norge och vi går med en COG (Course over ground) på cirka 235 grader. Mitt emellan Danmark och Norge passerar vi fyra späckhuggare som är uppe vid ytan, mäktigt. Det blir en del diskussioner ombord och det verkligen var späckhuggare och inte grindval eller vikval. Vi har dock två marinbiologer ombord, Malin och Mia som sätter stop för våra bryderier och försäkrar att det var späckhuggare. Frampå eftermiddagen kommer den starka vinden västliga och vi byter til stormfock och tar två rev i storen. Sjön är ganska stökig och vi planerar att gå in nära norska kusten för att få lå av land. Vi har vindbyar över däck (apparent wind speed, AWS) mellan 35 till 40 knop. Under kvällen närmar vi oss norska kusten lägger sig sjön något. Vi slår över till styrbords halsar mellan Arendal och Kristiansand och det är betydligt behagligare sjö närmare kusten. När sjön åter tilltar på vår styrbords bog slår vi in mot land.


Måndagen den 27 juli 2009

Under natten kryssar vi längs norska kusten. Vinden avtar allt eftersom och vid femtiden byter vi till gib # 2 som är på 100 kvadratmeter och vi löser utreven och hissar full stor. Vinden dör tidvis helt och vi kör en kort stund för motor. När vi närmat oss Lindesnaes vrider vinden mer på syd och vi kan nu för första gången på vår resa segla optimalt rakt mot vårt mål, Lerwick på Shetland. Det är en fin gång och Celeste gör cirka 10 knop över grund (Speed over ground, SOG). När vi närmar oss Lista tilltar vinden något och vi beslutar oss för att byta till gib # 4 som är på 68 kvadratmeter. Vi läar focken med storseglet och det blir lite slitigt på fördeck i den tilltagande vinden före det att allt är klart och vi fått upp vår mindre fock. Det småduggar något och blåser en sydvästlig vind på cirka 20 knop med 25 knop i byarna. Celeste är något svår att hålla på kurs och vi tar ett rev i storen. Det trycker fortfarande lite hårt på rodret och det känns lite obalanserat, varför vi tar ytterligare ett rev. Med två rev och mindre fock styr vi ut på Nordsjön och lämnar norska kusten bakom oss. AIS:en är till stor hjälp för att hålla koll på trafiken som går upp utmed norska kusten. På eftermiddagen ligger vi på kollissionskurs med det handelsfartyget OSLO, ett bunkerfartyg på cirka 300 fot. Vi ligger kvar på vår kurs och det visar sig att handelsfartyget inte gör någon som helst ansträngning till att väja. Vi kan se att det inte finns någon utkik på bryggan och i god tid bestämmer vi oss därför för att ändra kurs och gå upp i vind för att undvika kollission. Tydligen larmas det på handelsfartyget att det är ett fartyg nära och det kommer upp en person på bryggan. Denne observerar också att fartyget tydligen ligger på fel kurs som girar kraftigt 30-50 grader nordligt. Vi lägger oss åter på vår ursprungliga kompasskurs, 285 grader.


Tisdagen den 27 juli 2009

Vår färd utöver Nordsjön fortsätter. Enligt prognosen från våra grib-filer skall vinden vrida något på väst under en period som beräknas vara upp till cirka fem timmar. Vridet kommer vid tvåtiden på natten och vinden avtar också något. Vindrikktningen är nu 265 grader och det blåser 10 knop. Vi seglar för gib # 4 och ett rev i storseglet. Efter några timmar avtal vinden ytterligare och vi tar ut revet i storen. Detta gör att vi ökar farten från fem till mellan sex och sju knop. Vi passerar de första olje och gasplattformarna. Vid Balder Oil Field och seglar vår kurs 285 grader vidare förbi Bruce to Forties Oil. På förmiddagen vrider vinden enligt prognos mer på syd och vår vindvinkel mot vinden med båtens fart inbegripen, så kallad skenbar vind (Apparent Wind Angle (AWA)) är mellan 50 och 60 grader. Vinden tilltar något och ligger mellan 16 och 18 knop och vi tar ett rev i storen. Enligt prognos kan vinden öka ytterligare och i förebyggande syfte är det bra att vara förberedda. Farten håller sig konstant även efter det att vi revat och vi ligger och loggar mellan åtta till tio knop. Det är klarare väder än igår och solen lyser på oss och värmer gott. Vid elvatiden svensk tid har vi cirka åtta timmar kvar till Lerwick. Vi diskuterar om vi på grund av den goda prognosen med fortsatta sydliga vindar skall gå direkt på Färöarna ochTorshavn. Det finns nog vissa ombord som gärna vill ha ett stopp på grund av den sjösjuka som drabbar en del av besättningen. Vi bestämmer oss därför för att stanna på Shetland som ursprungligt planerat. Det är nu bara en av besättningen ombord som fortfarande inte är helt fit for fight och det är fint att de flesta som varit sjösjuka återhämtat sig. Vi får en härlig segling in mot Shetland. Skenbara vinden ligger mellan 70 och 90 grader och vinden över deck blåser mellan 20-25 knop.Vi loggar mellan 9 och 12 knop och toppar som mest 12.8 knop över grund. Vi skymtar Shetland och Bressay i väster och angör kusten under eftermiddagen. Kl. 19.30 svensk tid anropar vi Lerwick Harbour på kanal 12 på VHF:en. Det är två stora fartyg på väg ut ur hamnen med sydlig kurs och vi blir anvisade att hålla oss till öster i farleden in till hamnen. Väl utanför hamnen blir vi anvisade plats på pontonen som lagts ut vid Albert Pier för kryssningsfartygen. Denna kan användas av gästande båtar när det inte är något kryssningsfartyg på besök. Vi lagar en fyrarättersmiddag ombord bestående av chevre toast, oxfile med rödvinssås och ungsbakad potatis, ost och avslutningsvis bär med vaniljsås. Alla är ganska trötta efter vår resa från Sverige. En del av besättningen stupar till kojs och andra avslutar kvällen med ett pubbesök.


Onsdagen den 29 juli 2009

Dagen börjar med duschbesök och en härlig frukost ombord med scrambled ägg, bacon, flingor, juice, smörgås… Efter frukosten går Timo, Rolf och L-G och hyr bil för dagens utflykt på Sheltland. L-G har körkort för buss och vi hyr en mindre sådan för 17 personer. Innan vi ger oss ut på vår expedition ser vi oss kring i Lerwick och shoppar. Butiken Spinning Wheel har fått in ett parti fina ulltröjor som säljs för endast 10 pund styck. Celestes besättning blir storkund i butiken som även lovar att hålla öppet för oss till kvällen när vi kommer tillbaka från vår rundtur. Kl. 13.00 lokal tid styr L-G buss med besättning ner mot Sumbourg Head, sydspetsen på Shetland Mainland. Vi stannar till på vägen för lite fotografering och svänger in vid Sumbourgh Hotel för lunch före det att vi fortsätter till fyren. Det visar sig att lunch serveras mellan kl. 12.00-14.00 och vi anländer tyvärr precis kl. 14.00, då köket stängt. Efter viss övertalning går det dock att ordna sandwich. Vi har en trevlig lunch vid hotellets uteservering i den värmande solen. Efter att vi mättat våra magar styr vi vidare upp mot fyren. Det är ett fantastiskt fint landskap och klart väder. I söder kan vi se Fair Isle som ligger cirka 30 sjömil ut från kusten. Vi fortsätter norr ut och gör ett besök på Burra. Vi stannar vid Papir och promenerar vid fårhagar ner till en härlig sandstrand. Vissa av oss badar i det cirka 15-gradiga vattnet. Färden går vidare till Scalloway för att därefter avslutas i tillbaka i Lerwick. Efter nya besök och inköp i Spinning Wheel, går vi genom vad vi behöver komplettera med i matväg. Halva besättningen tar vår minibuss till Tesco och handlar och andra halvan gör i ordning Celeste för avgång mot Färöarna. Vi tar ner nya grib-filer och det kan konstateras att vi bör lägga loss under kvällen för att undvika ett nord-västlig vind som skall tillta i området kring Shetland. Av grib-filerna kan utläsas att vi kommer att få mycket lätta vindar. Om vi går undviker vi dock det oväder som ser ut att drabba i princip hela Nordsjön. Kl. 22.00 LT lägger vi loss och styr norr ut genom sundet mellan Brassay och Mainland. Vi styr vidare upp mot Walsay och går därefter in i Yell Sound. Det är lungt väder, en del dyning och vi går för motor.


Torsdagen den 30 juli 2009

Natten förflyter med motorgång upp genom Yell Sound, förbi Ramna Stacks och vidare ut på Norska havet. Från Navtexen (mottagare för väder och navigationsmeddelanden) kan läsas att det kommer att bli mycket hårt väder i flera sjöområden på Nordsjön med ”gale 8 to severe gale 9” och ”occasionally storm 10”. Vi har turen på vår sida och det kraftiga lågtrycket har en bana som lämnar Norska havet ifred. Vi har hellre stilla vindar eller ingen vind alls som resulterar i motorgång än det förväntade vädret på Nordsjön. Under hela dagen går vi för motor. Det tillagas en mycket god thai måltid med kyckling, ingefära, lime, vitlök, chili, cocosmjölk och grönsaker. Efter middagen beslutar vi oss för att stoppa båten för ett bad i Norska havet. Vid position 61 grader 08’ N och 003 grader 20’ E är det flera av oss som tar ett dopp. Vattentemperaturen uppskattas till cirka 15 grader. Det var varmare än vad vi väntat oss. Efter badet blir det fortsatt motorgång. Några hundra meter syd om oss ser vi vattensprut komma upp ur havet. Alla blir förstås mycket intresserade och det visar sig vara en val. Vi konsulterar våra marinbiologer, Malin och Mia, som fastställer att det är en Vikval. (Vikvalen är mellan sju till 9,8 meter lång och väger mellan fem till tio ton. Honan är cirka en halvmeter längre än hanen och som nyfödd är Vikvalen 2,4 till 3,5 meter lång. Vikvalen är relativt vanlig i Nordatlanten med en total population i Atlanten uppgående till cirka 180 000 individer. Vikvalen syns vanligast ensam eller i grupp om två till tre eller fem till 15 individer. Vanligtvis är Vikalen nere under vattenytan i tre till nio minuter men kan vara under ytan upp till 20 minuter. Vikvalen kan bli upp till 50 år gammal.) Vid sextiden på kvällen tilltar vinden något och vi sätter segel. Det är skönt att bli av med motorljudet efter nästan ett dygns gång för motor. Vi seglar bidevind för styrbords halsar och gör cirka fem knop. Det är svaga vindar från västnordväst på cirka fem till tio knop. Framåt kvällen slår vi till babords halsar för att efter någon timma åter slå tillbaka till styrbordshalsar. Enligt grib-filerna skall vinden vrida mer mot väst och vid midnatt är den nere på rakt västlig riktning, 270 grader, och vi slår till babords halsar. Vi loggar mellan fem till 6,5 knop.


Fredagen den 31 juli 2009

Natten är lugn med västlig vind mellan 10 till 15 knop. Frampå morgonen kan vi sikta Färöarna och väster om oss Syderoy, den mest sydliga ön i ögruppen. Det är cirka 30 NM till vår waypoint som ligger precis syd om Nolsoy, ön som ligger ost om Torshavn. På förmiddagen siktar vi åter val. Denna gången är det flera valar som är mycket nära båten. Alla är på däck och är upprymda av dessa otroliga djur. Vi ser valarna mycket nära och hör hur de blåser ut luft. Återigen kan Malin och Mia ge oss besked att det är Vikvalar som vi ser. Det tas kort och filmas. Vi är alla överens om att detta måste upplevas för att intrycken skall kunna förstås. När vi har 10 NM kvar till Torshavn börjar vinden att lägga sig och vi sätter på motorn och styr rakt in i sundet mellan Torshavn och Nolsoy. Solen strålar från himlen och Färöarnas vackra landskap med höga gröna berg blir allt mer tydligt. Kl. 13.00 lägger vi till i Torshavns hamn. Vi blir anvisade att ligga i gästhamnen i hamnbassängen Västervåg. (Färöarna består av 18 öar med en genomsnitthöjd på 300 meter. Det högsta berget är 882 meter högt. Genomsnittstemperaturen på sommaren är 11 grader och på vintern 3. I Torshavn bor det 19 400 personer vilket gör staden till den minsta huvudstaden i världen. Totalt på Färöarna bor det cirka 48 500 personer. Sedan 1948 har Färöarna varit i självständig del av Danmark. Färöarna är inte medlem i EU. På Färöarna talas det färöiska som är ett gammalnordiskt språk. Som regel förstår Färöingarna alla nordiska språk. Färöarnas viktigaste industri är fiske som står för 97 procent av exportindustrin. Den näst viktigaste industrin är turism och därefter följer ullproduktion.) Vi ägnar dagen åt att se oss omkring i Torshavn. Vi ordnar även med hyrbilar till morgondagens planerade rundtur. På kvällen går vi på restaurang Hvonn som ligger i Hotel Torshavn precis vid hamnen. För vissa avslutas kvällen med pubbesök och nattklubb.


Lördagen den 1 augusti 2009

Vi äter frukost i båten och ger oss därefter ut på vår rundtur med våra hyrbilar. Det är en regnig dag med låga moln. Ut ur Torshavn tar vi oss söder över ner till Kirkjubour. Under medeltiden var Kirkjubour Färöarnas kulturella centrum. Här bodde biskoppen fram till reformationen då biskopsdömet blev nedlagt. Biskopsgården, Roykstovan, finns kvar bevarad och flera äldre hus. Här finns även den enda medeltida kyrkan som är i bruk på Färöarna. Efter vårt besök i Kirkjubour åker vi norr över en bit längs västkusten på Streymoy till Sybradalur. Härefter åker vi tillbaka till Torshavn för att flytta båten. Den båt som ligger närmast kajen skall på chartertur och vi förhalar oss inåt i hamnen. Efter att ha flyttat båten åker vi till Vestmanna och äter lunch på turistcentret. Vestmanna är omgiven av en fantastisk natur med höga fågelklippor. Regnet fortsätter att ösa ner och efter lunchen åker vi vidare norr ut mot Tjörnuvik som ligger längst norr ut på Streymey. Tjörnuvik ligger i en vik helt öppen mot norr med sikt mot de båda klipporna Risin och Kellinging. Det sägs att dessa klippor är försteningar av en isländsk kämpe och hans trollkvinna. Betagna av öarnas skönhet försökte de en gång släpa Färöarna till Island. Solen gick dock upp innan de var klara och de förvandlades till klippor. I Tjörnuvik kan vi tyvärr konstatera att det ”Lilla Kafét” som vi besökte förra året var stängt. Det blir dock bad för tre av oss från sandstranden längst in i viken – inte speciellt varmt i vattnet. Efter Tjörnuvik tar vi oss söder över tillbaka till Torshavn med en avstickare till Saksun. Tillbaka i Torshavn tar vi ner nya grib-filer. Vi kan konstatera att det under måndagskvällen skall komma in kraftig vind från sydost över norra skottland och Orkney. Vi beslutar oss därför att göra oss klara för avgång för att om möjligt undvika kryss i kuling. Efter middag lägger vi loss och styr ut ur sundet mellan Torshavn och Nolsey. Vi sätter segel lä om Nolsey och får en fin segling med kurs ner mot Orkney. Det regnar och är ganska kallt.


Söndagen den 2 augusti 2009

Framåt natten lägger vinden sig och vi sätter på motorn. Regnet håller i sig. Vi behåller storseglet uppe som stöd. Vinden skall beräknas vrida till väst och tillta under eftermiddagen. Under dagen blir det växlad segling och motorsegling. Regnet upphör och solen tittar fram. Vid tretiden på eftermiddagen kommer den västliga vinden. Det lagas middag ombord och vi avvaktar med att sätta fullt ställ tills efter att vi ätit. Vinden vrider mer på väst och vi sätter gib till vår redan satta fulla stor. Det blåser cirka 13 knop och vi loggar mellan 9-11 knop över grund (Speed over ground, SOG). Vår vinkel i förhållande till vinden är 90 grader. Nere i pentryt bakar Maggan äpplepaj och rabarberpaj – mycket gott. Det är lite regnigt i luften och solen döljer sig bakom molnen. Vi har lagt kursen på Noup Head, nordvästra udden på ön Westray i Orkneyöarna och vi kommer att gå in Westray Firth mellan Westray och Rousay dit vi har cirka 60 NM. Det är fin segling och vi loggar som bäst SOG 13,2 knop.


Måndagen den 3 augusti 2009

Under natten närmar vi Orkneyskärgården. Vinden ligger kvar på väst men har vridigt något och samtidigt avtagit. Det blåser cirka 8 knop från 255 grader. På natten får vi besök av delfiner som leker i fören och lyser upp vår väg i marelden. Vid halvfemtiden på morgonen seglar vi in i Westray Firth. Vinden har avtagit något men ger fortfarande god fart. Vi kryssar oss ner till Wasa Sound där vi tar ner focken. I bikten utanför Kirkwall tar vi ner storseglet och styr mot hamnen. Det finns plats för oss på norra sidan på den yttersta flytbryggan. Det är ju prognostiserad kraftig vind från syd, så vi är mycket nöjda med vår förtöjningsplats då vi kommer att flyta från bryggan i vinden istället för att tryckas mot. Under vår gång in i hamn har Timo förberett en god frukost med scarmbled egg m.m. Efter frukost blir det dusch för vissa och bad för andra. Dagen tillbringar vi i Kirkwall. På eftermiddagen gör vi ett besök på Highland Park och provar deras 12- respektive 18-åriga whisky. Före middagen får vi besök av vår guide från Highland Park, ”James The Banker”. Vi visar honom runt i båten och bjuder på en malt. På kvällen äter vi middag på Kirkwall Hotel i typisk engelsk miljö. Därefter blir det pubbesök och sänggång.


Tisdagen den 4 augusti 2009

Den kraftiga vinden som enligt prognos kom i går eftermiddag håller i sig och har tilltagit ytterligare. Vi beslutar oss för att ligga kvar i hamn och ta en rundtur på Orkney. Vi åker och tittar på The Stones of Strenness och Ring of Brodgar. Därefter tar vi bussen vidare till Stromness. I Stromness ser vi oss omkring i den lilla mysiga byn och äter lunch på ett kafé. Vi tar bussen tillbaka till Kirkwall. Vinden har inte avtagit utan snarare tilltagit. Det ser ut som om kulmen nu är över oss. Inne i hamnen har vi tidvis mellan 25-30 knops vind. På baren Torvhaug tar vin ner nya grib-filer. Det visar sig att den kraftiga vinden skall avta först under sen natt/tidig morgon. Vi beslutar oss därför att ligga kvar och invänta gynnsammare vindförhållanden.


Onsdagen den 5 augusti 2009

Klockan ringer 03.30 lokal tid. Det är fortfarande mörkt och vinden har avtagit. Det blir en timmes sömn till. Kl. 04.30 går vi upp och förbereder oss för avgång. Kl. 05.45 lägger vi loss och går för motor ner till Thieves Holm. Vi sätter segel nord om Helliar Holm och styr 120 grader genom Shapinsay Sound ut mot Mull Head. Vinden ökar till mellan 15 och 20 knop och för att minska belastningen på rodret tar vi ett rev i storen. Vi seglar nu för rev och Gib # 4 med en vindvinkel på 35 grader med cirka nio knop genom vattnet och tio till elva knop över grund. När vi passerat Mull Head går vi genom ett område med tide rips (vågor som uppstår på grund av tidvatten). Det blir lite stökigare gång. Vinden tilltar ytterligare ute på Nordsjön och när vi är i höjd med Pentland Skeeries Ground tar vi rev nummer två i storen. Det blåser mellan 20 och 25 knop med byar över 25. Farten ökar när vi revat och trycket på rodret minskar samtidigt som gången blir något behagligare. Vi gör cirka åtta knop genom vattnet och mellan nio och tio över grund. Enligt våra grib-filer skall vinden avta när vi kommit ut till cirka 1 grad E. Vinden är dock på vår nuvarande position något starkare än vad grib-filerna visar. Enligt senast rapporten från ”The Met office” (Englands vädertjänst) som mottagits på Navtexen skall det vara sydlig till sydostlig vind mellan fem och sex beaufort som skall avta under dagen till tre till fyra beaufort. Detta motsvarar vår nuvarande vindsituation och även den avtagande trend som vi kan utläsa av grib-filerna. (Förenklat kan beaufort dubblas varvid erhålles meter per sekund och dubblas därefter meter per sekund erhålles knop. 20 knops vind är således cirka tio meter per sekund eller cirka fem beaufort.) Framåt eftermiddagen avtar vinden och vi tar ut ett rev. Vinden blåser fortfarande från syd och har nu gått ner till mellan 15 och 20 knop. Vi passerar Fladen Grund och och radiotrafik med ett SAR (Search and rescue) fartyg angående vår rutt genom Tartan Oilfield. På kvällen avtar vinden ytterligare och vi tar ut ett rev. Vi seglar nu för fullt ställ med kurs mot Danmark.


Torsdagen den 5 augusti 2009

Natten inleds med tilltagande vindar och kraftigt regn. Celeste går att hålla på kurs trots att vi har fulla segel och vinden blåser mellan 25 och 30 knop. Regnet var lokalt och på morgonen lyser åter solen över oss. Vinden har vridigt något mot ost och vi ligger och seglar med en kryssvinkel (AWA) på 30 grader. Det känns inte som vi seglar optimalt och vi tar ett rev i storen. Farten ökar något och vi gör cirka sex knop genom vattnet och 7 knop över grund. Det stampar till då och då från den tidvis krabba sjön. Vi närmar oss den norska kusten. Eftersom det är västgående strömmar utmed Norge vill vi hellre ligga neråt Danmark och utnyttja de ostgående strömmar som går längs den danska norvästra kusten. Vår kurs är lagd på Jammer Bugt och vi får se om denna kurs kan hållas. Enligt prognos skall vinden avta och det väntas eventuellt lite motorgång framåt kvällen. På grund av att vindenvridit mer på ost kan vi inte hålla ner mot Danmark. Under kvällen närmar vi oss norska kusten och vi slår över till babords halsar vid Fedafjorden. Vi passerar Lista och styr söder ut över yttre Skagerak.


Fredagen den 7 augusti 2009

Inledningen av natten är lugn med ostliga vindar mellan 10 och 15 knop. Vid tretiden tilltar vinden till mellan 15 och 20 knop och vi tar ett rev i storen. Framåt morgonen slår vi över till styrbords halsar. Vinden avtar något och vi tar ut revet ur storen. Vinden ligger kvar på ost men vrider något på nord. Vi slår därför över till babords halsar. Vi har en mycket fin gång in över Skagerak med strålande sol och inte mycket till sjö. Lufttrycket ligger runt 1029 mbar. Celeste seglar med en vindvinkel (APA) mellan 18 och 20 grader mot vinden och vi loggar cirka 7 knop över grund och sex knop genom vattnet. På grund av de gynsamma förhållanden med lite sjö och medgående ström är vår sanna vinkel mot vinden (TWA) endast 23 grader. Detta ger en total kryssvinkel på endast 46 grader. Vi har nu alltså nått det område utanför Danmark där vi kan dra nytta av den ostgående nordsjöströmmen som går in i Kattegat. På AIS:en kan vi se den livliga trafik som går utmed Danmarks nordvästra kust. Det är mest större handelsfartyg som håller farter mellan 13 och 18 knop. Vid middagstid tar vi fram sextanten för att ta några solhöjder. Vi går igenom hur det fungerar i det stora hela och de som önskar får ”ta ner solen” så att dess underkant tangerar horisonten och läsa av solhöjdens vinkel i förhållande till jorden. Under kvällen närmar vi oss Jammerbugt och vi slår över till styrbordshalsar cirka 5 NM från land. Vi följer danska kusten upp mot Skagens rev. Det är underbar segling utan sjö.


Lördagen den 8 augusti 2009

Kl. 03.00 LT når vi Skagens Rev och vi slår över til babords halsar efter det att vi passerat nordmärket. Vi siktar på ost märket och därefter på hamninloppet som syns väldigt bra i natten med grönt och rött ljus. Utanför inloppet till Skagens hamn tar vi ner seglen och styr därefter i för motor. Eftersom det är tidigt på morgonen väljer vi att lägga oss nord om gästhamnen för att inte störa vid tilläggning. Kl. 05.30 LT går vi och lägger oss för några timmars sömn innan vi skall flytta båten. På förmiddagen flyttar vi över till gästhamnen och lägger oss bakom Alexi, en 90 fots Swan. Vi har en härlig dag i Skagen med smörrebröd till lunch, bad från stranden, gratinerade kräftor, havskatt och torsk i Hampus fondsås, underhållning av alla de slag i sittbrunnen och efter detta avslutas kvällen/natten på Body Holly.


Söndagen den 9 augusti 2009

Något trötta går vi upp vid åttatiden och äter frukost. Kl. 10.55 lägger den norska Najaden loss utanför oss och vi gör lika så. Det blåser syd ostlig vind på cirka 15 knop och vi tar ett rev i storen. Vi har en fin kryssbog över till Sverige. Till en början drar vi nytta av den sydgående strömmen utanför Danmark. När vi närmar oss Sverige blir det ju som bekan nordgående ström och vi tappar det vi tjänat utanför Danmark. Vi slår över till babords halsar vi Stora Pölsan och styr utomskärs ner mot Vinga. Från Vinga till Böttö blir det flera slag och utanför Gäveskär tar vi ner seglen och styr för motor sista biten in till hamn. På grund av motorbåtstävlingar går vi upp längs Rivö och därefter förbi skifteskär och in mot Saltholmen och Långedrag. Kl. 17.45 lokal tid lägger vi till i Sjösportskolans hamn efter två underbara veckor ombord.