På Svalbard finns det cirka
3 000 isbjörnar, d.v.s. lika många individer som det finns snöskotrar på
ögruppen. Isbjörnarna är beroende av is för att jaga varför de under
sommarmånaderna håller till i de nordostliga delarna av ögruppen. De syns
endast i områden kring Longyearbyen i fall det är brist på föda norr ut. I
förra veckan såg skepparen på fartyget
Polargirl, som Celeste är förtöjd utanför, se en isbjörn simmande i vattnet i
adventfjorden. Detta är dock ytterst ovanligt och från 21 mars har Polargirl
under sina dagliga charterturer endast sett sju isbjörnar totalt.
söndag 19 juli 2015
lördag 18 juli 2015
Taxi-rundtur
På lördagseftermiddagen tar
vi en taxirundtur i Longyearbyen med dess när områden. Vi får en inblick i
Longyearbyen och dess historia. Under andra världskriget blev Longyearbyen beskjuten
av tyskarna och hela byn brann ner. Den nya byn uppfördes närmare vattnet. Den
äldre delen av byn har idag även återuppförts och ligger i den övre delen av
byn.
Huvudgatan
Longyearbyen består av en
huvudgata med affärer och restauranger och kring denna är övriga staden
uppbyggd med bostäder i barackliknande karaktär.
Cirka 2 000 invånare
I Longyearbyen bor cirka 2
000 invånare av vilka omkring 1 700 är norska medborgare och resterande är från
i huvudsak Europa samt en mindre del från övriga världen. Totlat finns cirka 40
nationaliteter representerade i Longyearbyen. Longyearbyen grundades år 1906 av
John Munrue Longyear som var majoritetsägare i gruvbolaget Arctic Coal Company.
Longyearbyen har varit ett gruvsamhälle med totlat sju gruvor, men idag är
endast en gruva, Gruva 7, i drift som försörjer staden med energi. Från 2
000-talet är det turismen som är den viktigaste inkomstkällan för staden.
Longyearbyen
Under lördagen ser vi oss
omkring i Longyearbyen. Vad som slår en är att allt bara lämnats vid slutet av
vintern inför väntan till nästa vinter. Byn ger ett mycket stökigt, slarvigt
och lite skitigt intryck med snöskotrar parkerade där de lämnats i avvaktan
till nästa vinter. Allt övrigt som gömts i snö har kommit fram i tö. Den
renlighet som skall gälla på ögruppen och de lagar som gäller i detta avseende
på Svalbard, följs inte till någon del i Longyearbyen – beklagligt.
fredag 17 juli 2015
Rutt från Svolvaer till Longyearbyen
Vår rutt från Svolvaer till Longyearbyen har varit mycket fördelaktig. Trots den på sommaren i huvudsak rådande nordliga vinden, har vi haft möjlighet att gå i princip rakt mot mål. Strax före Björnöya valde vi att gå något mer mot ost på grund av förväntat vindvrid mot ost. Vindvridet kom, men såsom framgått, med betydligt mer vind än vad våra grib-filer utvisade. Väl lä om Svalbard och ön Spetsbergen var det dock behagligt igen ombord. Total seglad distans från Långedrag till Longyearbyen uppmäts till 1 861 NM enligt båtens instrument.
Longyearbyns gästhamn
Kl.
18.15 lägger vi till i Longyearbyens gästhamn som består av en flytbrygga som
avslutas med en tvärgående brygga på båda sidor om den utåtgåendebryggan. Den
nya besättningen (de som skall segla ner Celeste från Svalbard till Långedrag) möter
oss på kajen. Det är härligt att komma fram, men samtidigt finns det lite
delade känslor av att resan nu för nästan samtliga snart nått sitt slut.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)