Välkommen

I den här bloggen kan du följa segelbåten S/Y Celeste of Solent.

Celeste är en 65-fots racer/cruiser som seglar charter och äventyrsseglingar i huvudsak i Europa.

onsdag 30 juli 2014

Lerwick


Strax efter midnatt ser vi fyren på Sumburgh Head. Det är fortfarande fin gång men tidvis lite stökig sjö. När vi närmar oss Shetland Mainland minskar våghöjden och det blir en fin avslutande segling in mot Lerwick. Vi anropar hamnkaptenen vid Kirkabister Ness på VHF kanal 12 och får besked att det skall komma in ett kryssningsfartyg, varför vi inte kan lägga oss på flytpontonen som skall användas av fartygets shuttle båtar. Vi får dock tillåtelse att ligga på flytbryggan fram till kl. 11.00. Inne i hamnen är det lite lugnare och kl. 02.15 lokal tid förtöjer vi vid bryggan. Efter att gjort i ordning båten kryper vi till kojs. Det visar sig att det är lite omgjort i Lerwicks hamn, Victoria Pier. Det har lagts ut två flytpontoner i bassängen och där gästhamnspontonen brukar vara ligger en bostadsplattform. På förmiddagen pratar vi med de andra båtarnas besättning på en av flytbryggorna och ordnar så att vi kan få plats med Celeste. Vi flyttar Celeste, ordnar med hamnavgift, får nycklar till båtklupbben för dusch och ser oss om lite i Lerwick.

tisdag 29 juli 2014

Ling Bank


På morgonen slår vi över till babords halsar. Vi har nu kommit så långt väst ut att vi bör kunna ligga på samma bog upp till Shetland. Vi passerar Ling Bank och Draupner Plattform på morgonen. Framför oss är ett stråk av plattformar – Riser, Loke, Brae och Heimdal Oil and Gas Fields. Efter att vi passerat plattformarna minskar vinden något och vrider mot, helt enligt prognos. Vi har att vänta starka sydvästiga vindar till kvällen. Det är en fin segling under dagen. På kvällen kommer den starkare vinden från sydväst och vi stävar i 10-11 knop för två rev i storen och Jib # 4 mot Lerwick. Det är fantastiskt fin segling.

måndag 28 juli 2014

Varierande vindriktning

Vi seglar med full stor och Jib # 2 på 100 kvadrat ut över Nordsjön. Vinden vrider något fram och tillbaka på den nordvästliga kvadranten. Vår kurs till Shetland är 310 grader och det är samma som vindens riktning. Fram på dagen slår vi över till babordshalsar och utnyttjar ett vindvrid. Efter några timmar slår vi tillbaka igen. Det blir en del slag fram och tillbaka under för att får bästa kurs i de varierande vindriktningarna. Det är fortfarande varmt för att vara ute på Nordsjön. Det är som om den svenska sommaren letat sig en bra bit väster ut. Enligt prognos skall vinden komma att vrida något mot syd. Vi lägger oss därför på styrbords halsar för natten och seglar väster ut. Vinden ökar tidvis i styrka och vi byter till Jib # 4 på 70 kvadrat.


Vindvrid


Vinden vrider långsamt över mot väst och under natten kryssar vi från Norska kusten ut på Nordsjön. Det är fortfarande svaga vindar.

söndag 27 juli 2014

Mera val och gennaker


Efter badet sätter vi på motorn. Vi passerar en flock grindvalar som har kurs in över Skagerrak. Först Vikval och sen Grindval på samma dag – inte illa. Vinden tilltar igen och vi sätter gennakern på nytt. I vindbyarna blåser det upp mot 20 knop och vi loggar över 10 knop genom vattnet och 11 knop över grund.

Bad från båten


Vinden avtar, gennakern tas ner och det blir bad från båten. Vattentemperaturen uppskattas till en bit över 20 grader. Det är otroligt skönt att svalka av sig hängandes i ett skot bakom båten.