tisdag 14 maj 2019
måndag 13 maj 2019
Oban
På eftermiddagen har vi seglat de 35 NM till Oban och lägger till i den nya marinan, Oban Transit Marina - North Pier Pontoon. Marinan färdigställdes 2018 och det är ett klart lyft att slippa ligga ute på ön Kerreras marina vilket vi gjort tidigare år.
Ut på havet igen
Det är tre slussar kvar innan vi kommer ut på havet. Vid åttatiden ropar vi upp slussvakten i Corpach och får tillåtelelse att gå in i dubbelslussen och därefter slussen ut mot inre Hebriderna. Det är soligt och varmt väder. En bit ut i Loch Linnie (som bukten heter som går in mot Corpach och Fort Williams) sätter vi full stor och Jib#2. Vi har en fin segling ut mot Oban.
söndag 12 maj 2019
Neptune's Staircase
Vår färd längs Caledonian Canal fortsätter. Vi lägger loss kl. 08.00 för att vara vid slussen Kytra när den öppnar kl. 08.30. Det är strålande sol och en spegeblank kanal. När vi närmar oss slussen ropar vi upp slussvaktaren på kanal 74 på VHF:en och vi får som svar att vi kan gå rakt in i slussen. Slusspersonalen är otroligt trevliga (som alla skottar) och vill verkligen hjälpa till på alla sätt, både med att ta förtöjningslinor och hålla kontakt med kommande slussar för att underlätta vår framfart. Vid tvåtiden kommer vi fram till slutet av kanalen och Neptune’s Staircase som ligger i den lilla byn Banavie. Även här får vi gå rakt in i första slussen och slussar därefter de åtta slussarna ner till sista biten av kanalen innan Corpach och slussen mot havet (Sea Lock). Längst ner i Neptune’s Staircase får vi besked att järnvägssvängbron krånglar och vi blir därför liggandes någon timme i väntan på reparation. Väl igenom lägger vi oss vid pontonen alldeles efter svängbron inför morgondagens vidare tur ut på havet. Dagen avslutas med trevlig middag ombord, Helenas Musik Quiz och goda drycker.
lördag 11 maj 2019
Fort Augustus
Det har varit relativt kallt men har nu blivit lite skönare i luften. Solen lyser från en klarblå himmel och vi fortsätter vår färd genom kanalen mot inre Hebriderna. När vi gått över Loch Ness och kommit till Fort Augustus söker vi upp slussvakten som tyvärr meddelar att vi är ”bottom of the list”. Det är många båtar som ligger i kö och det är tveksamt om vi kan få slussa upp de fem slussarna under dagen. Efter 30 minuter kommer slussvakten fram till oss vid vänt-pontonbryggan och meddelar att vi kan få gå in tillsammans med en större motoryacht ”Spirit of Fortitude”. Det visar sig dock för trångt för oss båda i slussen och vi backar ut. Eftersom vi nu fått möjlighet att gå in och slussa upp blir vi anvisade att vänta till att Spirit of Latitude slussats upp en sluss varefter de släpper ut vattnet ur denna sluss och låter oss komma in. Perfekt – det är bra med lite tur ibland. Från ”bottom of the list” hamnade vi ”top of the list” för Fort Agustus Flight (fem slussar på rad).
fredag 10 maj 2019
Kessock Bridge
Kl. 10.00 är det lågvatten och vi går under Kessock Bridge. Efter bron anropar vi Inverness Marina och blir anvisade att lägga oss på första flytbryggans nocke (First Hammer Head). Vi klarerar in båten och uträttar lite ärenden i Inverness. Efter lunch anropar vi Carlochy Sea Lock på kanal 74 och blir anvisade att gå in i slussen till Caledonian Canal kl. 14.30.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)