fredag 11 augusti 2017
The Work Lock
Efter The Clachnaharry Sea Lock är det broöppning av järnvägsbron som ligger i samband med nästa sluss, The Work Lock. Denna slussen ligger lite mer i lä och det blir en helt odramatisk förtöjning. Efter att slussats ytterligare cirka fyra meter går vi vidare in i kanalen och lägger till i Seaport Marina framför Muirtown Bridge som skall öppnas i morgon kl. 09.30 för vår vidare färd genom kanalen.
The Clachnaharry Sea Lock
Kl. 14.00 blir vi uppropade på VHF kanal 74 (arbetskanal för Caledonian Canal) av The Clacnaharry Sea Lock. Slussvaktaren meddelar att det nu vid slussen är vindbyar upp till 30 mph och att det därför inte går att gå in i slussen. Vi blir tillsagda att vakta kanal 74 på VHF:en så återkommer slussvaktaren när det enligt hans bedömning är ok att slussa. Efter bara cirka 15 minuter blir vi uppkallade och vinden har nu gått ner till 20 mph så slussvaktaren gör bedömningen att det i vart fall är ok för hans del att vi går in i slussen. Vi lägger loss från Inverness Marina och går cirka 1 NM till sluss mynning. Det är mycket kraftig vind rakt i sidan. Vi har förberett med fendrar även på läsidan för det fall något skull gå fel vid tilläggning i slussen. Altt löper på bra och samtliga linor i lovart kommer på plats snabbt och Celeste slussas de första meterna upp till kanalen.
Inverness Marina
Alldeles efter Kessock Bridge ligger Inverness Marina. Marinan är cirka 10 år gammal och har alla faciliteter med vatten och el på bryggan och fräscha duschar, tvättmaskin, torktumlare etc. Det är fortfarande blåsigt med vindbyar upp närmare 30 knop. Den stadigvarande vinden ligger runt 15-20 knop från väst. Den första slussen in i Caledonian Canal ligger utsatt för vinden och under nuvarande förhållanden blåser det rakt i sidan i slussen. Vi promenerar genom Inverness bort till slussen och pratar med slussvaktaren om det är möjligt att gå in i slussen när det blivit högvatten. Han kan inte ge några garantier men tror att det kan fungera om vi är snabba med förtöjningslinorna. Vi frågar om det är ett alternativ att ligga på läsidan i slussen, men det är det inte efter som en kraftig vindby kan medföra att riggen slår i slussväggen vid krängning. Vi beslutar att vi skall gå in i slussen kl. 14.15 och samtidigt bevaka vindförhållandena. Vi bokar även förtöjningsplats i bassängen ovanför de två första slussarna och plats för slussning vid första broöppning i morgon kl. 09.30.
torsdag 10 augusti 2017
Kessock Bridge
Vi hinner fram till Kessock Bridge i tid och ligger i cirka en timme och väntar på att det skall bli tillräckligt med lågvatten för att vi skall kunna komma under. Bron är 29 meter hög vid HAT (Highest Astronomical Tide). Celeste mast är 32 meter hög och för tillfället är tidvattnet som mest fem meter från LAT (Lowest Atronomical Tide). Kl. 19.30 lokal tid går vi under bron med cirka 0,5 meters marginal. Vi lägger till i Inverness Marina innan slussen, Clachnaharry sealock, som vi endast kan gå in i under högvatten.
Moray Firth
På morgonen ser vi det skotska landet i fören på vår väg in i Moray Firth. Vi har tidvattnet att tänka på vid bron innan Inverness, Kessock Bridge, som vi måste gå under vid lägsta lågvatten. Det är lågvatten nu på morgonen kl. 09.15 och nästa lågvatten tolv timmar senare, kl. 21.15. Hinner vi inte till kvällen måste vi vänta till torsdag morgon.
onsdag 9 augusti 2017
Skada vid tredje lattan
Travarens infästning vid tredje lattan har nötts ut i godset och vi får ta ner storen för att inte skadan skall förvärras. Vi fortsätter mot Skottland för bara jib#2. Det är mycket vind och på bara focken loggar vi runt nio knop.
Nordsjön
Vinden tilltar och vi sätter andra revet i storen och fortsätter att ha jib#4 hissad. Det är fantastiskt fin segling med kurs rakt mot Moray Firth och Inverness.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)