När vi vaknar på morgonen lyser solen från en klarblå himmel.
Vissa av oss går en promenad ut till stranden för ett morgondopp i det
femtongradiga vattnet. Efter bad blir det en latte på ett café och sen tillbaka
till båten för frukost. Vi tillbringar dagen i Rostock och ser oss omkring i
denna lilla fina stad.
tisdag 18 september 2012
måndag 17 september 2012
Warnemünde
Kl. 19.00 lägger vi till i Warnemünde, Alter Strom, i
inloppet till Rostock. På kvällen går vi en runtur i byn och besöker några pubar.
Östersjön
Efter Stora Bält Bron blir det ett intensivt kryssande ner
längs med Langeland. Frampå förmiddagen kommer vi ut på Östersjön. Vinden
vrider mot väst och avtar. Samtidigt tittar solen fram och det ser ut att bli
en fantastisk sensommardag. Vi förbereder gennakersättning. När vi hissar upp
strumpan går den inte hela vägen upp. Vi tar ner gennakern och inspekterar
toppen och det visar sig att gennakern saknar svirvlande block i toppen. Vid
vår inspektion framkommer också att gennakern levererats utan extra hållbar
schackel i toppen. Till Celeste krävs att alla schacklar är av modell med extra
starkt stål, HR, för att klara de stora krafterna. Schackeln för gennakern hade
blivit krökt och det var inte långt kvar tills att den gått av. Det var tur att
vi gjorde inspektionen så vi slapp att ofrivilligt få 320 kvadratmeter segelduk
i vattnet släpandes vid sidan av båten. Vi byter ut den krökta schackeln till
en HR-schackel, snurrar ut toppen på gennakern som saknar svirvel och sätter
gennakern. Efter mycket jobb får vi en fin segling i strålande sol över
Östersjön. Efter några timmar avtar vinden helt och det blir att sätta på
motorn. Över ett stilla hav styr vi 140 grader ner mot inoppet till Rostock.
Stora Bält Bron
Det är en livlig trafik ner i Stora Bält. Vi håller oss i
den västra delen av Bälten utanför trafikzonerna. Vinden har avtagit något och
det är behagligare sjö. Vid midnatt ser vi de upplysta pelonerna på Stora Bält
Bron. Eftersom Celeste mast med vindgivare är 32 meter hög, måste vi passera i
den större genomfarten som mäter 65 meter högt där även all kommersiell trafik
går. Det finns även en mindre trafikerad genomfart mer väst, men denna är
endast 18 meter hög. Kl. 03.00 passerar vi under den belysta bron. En maffig
känsla.
söndag 16 september 2012
Bälten
Vinden tilltar på nytt och sjön tornar upp sig. Vi slår in
mot Jylland och Grenå för att få lä av land. Närmare land är det betydligt
bättre sjö och vi väljer därför att kryssa oss ner längs med kusten. Vi går
innanför Hjelm Dyb och passerar ön Hjelm. Vinden vrider tillbaka något mer mot
väst vilket gör att vi kan hålla en mer sydlig kurs. Prognosen utvisar vindar
runt cirka 15 knop men i realiteten blåser det runt 25 knop. Detta ger oss en
vind över däck som till och från ligger runt 30-35 knop. Det skymmer och vi
håller oss utanför trafikzonerna och styr ner mot Stora bält bron.
Kattegatt
Vinden håller i sig under natten och sjön avtar allt mer och
ju längre vi närmar oss den danska kusten. Kl. 03.00 har vi kommit ner till
grundområdet utanför Läsö och vi slår över till babords halsar och styr in mot
Fredrikshamn. En timme senar ligger vi i bra position för att styra ner sydlig
kurs i Läsö Ränna. Vinden har vridit något mot syd och vi kan knappt hålla
sydlig kurs. Vi klarar oss dock utan att slå. På förmiddagen har vi kommit syd
om Anholt och passerar en vindkraftpark som är under uppbyggnad. Sjön bygger
upp något och vi slår oss in mot Danska kusten. Efter slaget blir uppropade på
VHF kanal 16 och blir ombedda att gå till kanal 06. Vi blir informerade om
nyligen utlagda specialmärken och instruerade att hålla oss utanför dessa. Vi
ligger på kurs från området och styr in strax nord om Grenå. Vinden har vridit
ytterligare något mot syd och avtagit till runt 20 knop över däck.
lördag 15 september 2012
Avgång från Långedrag
Vi samlas i Långedrag kl. 09.00 för en genomgång och
förbereder för avfärd. Det är en frisk vind från väst på mellan 25-30 knop i
hamnen. Det lär bli en relativt tuff start med hög sjö innan vi når över till
Danmark som kommer att ge sjö-lä. Vi planerar att gå nord om Läsö och ner i
Läsö ränna för att utnyttja förhållandena på bästa sätt. Kl. 17.00 lägger vi
loss från Långedrag. På grund av den kraftiga västliga vinden kan vi inte lägga
till på Styrsö för att tanka, varför vi går till Björkö vars brygga ligger mer
i västlig riktning. I skymningen lägger vi loss från Björköhamn och går upp mot
Hälsö som ger oss vind lä för att sätta segel. Med två rev i storen och Jib # 5
på 50 kvadrat kryssar vi oss ut förbi Hyppeln och ut mot Stora Pölsan. Det är
rejäla vågor som sköljer över båten och vinden är i byarna upp mot 35 knop över
däck. Vi lägger oss på kurs
220-230 grader och styr ner mot Läsö.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)