Vi samlas ombord kl. 09.00 och har en säkerhetsgenomgång. Kl. 09.45 lägger vi loss med kursen mot Vinga och därefter Skagen. Det är en fin morgon med svaga vindar. Vi går för motor ut till Vinga där vi sätter segel. Det är växlande vindar på vår överfart. Framåt lunchtid serveras pizza och vi njuter i sittbrunnen i höstsolen. Vinden lägger sig helt under eftermiddagen och vi går för motor över Kattegat. Vid fyratiden lägger vi till i Skagens hamn. Det är tre andra gästande båtar i hamnen. Solen lyser från en klarblå himmel och det serveras vin i sittbrunnen. Dagen avslutas med en god middag på Pakhuset. I morgon väntas kraftiga vindar från sydväst och det har börjat blåsa i Skagens hamn. Det viner i masten och nere i salongen är det varmt och skönt. Vi ser alla fram mot morgondagens segling till Käringön.
Lördagen den 3 oktober 2009
Vinden har ökat och det blåser runt 20 knop från sydväst inne i Skagens hamn. Kl. 11.30 lägger vi loss med kurs mot Käringön. Vi sätter storseglet med ett rev precis innanför hamninloppet. När vi lagt oss på kurs sätter vi jib topen och det blir stabilare gång. Vågorna bygger upp mer och mer ju längre ut vi kommer på Kattegat. Vi har en härlig gång och surfar fram över vågorna mellan 10-15 knop. Det är tidvis kraftigt regn. Vid tvåtiden närmar vi oss den svenska kusten och vi tar ner jib topen och förbereder för gipp och går över till babords halsar. Vinden tilltar tillfälligt och vi surfar som mest i 16,6 knop. Vi går in syd om Måseskär och passerar syd- och ostkardinalen och sätter därefter kurs på fyren på Käringöns östra udde. I sjölä om Käringön tar vi ner storseglet. Vi lägger till på färjan Strömstjärnas plats som under hösten ligger förtöjd längre in i hamnen. Eftersom det varit kraftig sjögång har vi inte fått i oss någon lunch under vår överfärd och det dukas upp rostbiff och potatissallad i salongen. På kvällen beger vi oss till Petersons Krog för hummerfest. Fördrink, hummer, ost, avec, dans - trevlig fest.
Söndagen den 4 oktober 2009
Det låser kraftigt under natten och vinden vrider från sydväst till väst. Celeste ligger med vinden i sidan vilket gör att hon kränger och rör sig fram och tillbaka. Vid sextiden på morgonen får det läggas ut ytterligare ett förligt spring för att minska rörelserna. Kl. 09.00 serveras frukost. Eftersom det är prognostiserat att vinden skall tillta under eftermiddagen planerar vi att lägga loss runt tio tiden så att vi inte kommer för sent ner mot Göteborg. Kl. 10.15 sätter vi kursen söder över. Rutten går in mot Kråksundsgap, vidare mot Mollösund och Kyrkesund. Efter Kyrkesund är det kraftig sjö och vindar upp mot 35 knop vid Lilla syster. Vi seglar för endast jib top och loggar som mest 12,6 knop över grund. Sjön lägger sig något när vi går in vid Vannholmarna. Vi styr 180 grader mot Stora Sillesund och har en fin gång över Marstrandsfjorden. Härefter går rutten ner mot Sälö, Källö-Knippla, Hälsö, Kalvsund, Varholmen och vidare mot Långedrag. Vinden har nu tilltagit ytterligare och som mest kan vi avläsa 43 knops sann vind på vindinstrumentet. Jib topen är inte stor, men tillräckligt besvärlig att ta ner i kraftiga vindar. Vi går in förbi Rivö därefter Brännö och tar ner jib topen på 65 kvadrat lä om Asperö. Det blåser nu mycket kraftigt och det är tveksamt om vi kan lägga till i Sjösportskolans hamn i den kraftiga vinaden. När vi närmar oss Långedrag kan vi konstatera att det är uteslutet. Vinden viner i riggen och det kränger kraftigt trots att vi inte har några segel. Vår helg avslutas därför inne Nya Varvet där vi förtöjer utanför Gratitude efter tre härliga dagar ombord på Celeste.