Den sydvästliga vinden håller i sig även om den avtagit
något. Vid ettiden på natten blir vi uppropade av en oljeplattform. Vi blir
anvisade att gå över till kanal 73 och när vi väl står stand by på denna kanal
händer ingenting utan det är helt tyst. Vi ropar upp på kanal 16 igen och det
görs ett nytt försök. Även denna gång blir svaret tystnad. Vi sätter VHF:en på
dual med kanal 16 och 73 och fortsätter vår gång nordväst över. På morgonen
tittar solen fram och det ser ut att bli en fantastiskt fin dag. Vinden har
kommit tillbaka något och vi gör åter mellan nio och tio knop. Vi är redan i
höjd med Shetlandsöarna som vi har cirka 30 NM väst om oss. Vår planerade rutt
står sig och vi kommer under eftermiddagen att passera Muckle Flugga om
nuvarande förhållanden består. Solen skiner och sjöfåglarna närmar sig.
Havssulor och stormfåglar glider över vågtopparna. I väster kan vi skymta
konturerna av Shetland. Vi kommer att runda ön Unst vars högsta punkt är 283
meter över havet vid bergshöjden Saxa Sword. Sjön blir lite mer gropig ju
närmare vi kommer Shetland. Vinden ökar något och vi tar ett rev i storen. På
eftermiddagen passerar vi Unst med klipporna Muckle Flugga och lämnar Shetland
akter om oss. Ute på norska havet är sjön mer behaglig med långa vågor. Vinden
tilltar ytterligare och vi tar andra revet i storen och sätter den minsta
focken, Jib # 5 på 50 kvm. Vi forsar fram i tio knop med en kurs på 310 grader
rakt mot Island. Vi har lyckats hålla fart med lågtrycket och ser ut att fånga
den sydvästliga vinden hela vägen fram till Färöarna. Vid Färöarna kommer det
dock enligt prognos in några mindre högtryck från väster och i morgon förmiddag
lär vi hamna i bleke under några timmar.