Välkommen

I den här bloggen kan du följa segelbåten S/Y Celeste of Solent.

Celeste är en 65-fots racer/cruiser som seglar charter och äventyrsseglingar i huvudsak i Europa.

lördag 24 juli 2010

North Atlantic Islands 2010

Lördagen den 24 juli 2010

Besättningen samlas kl. 10.00 lokal tid (LT) i Sjösportskolans hamn i Långedrag. De som är ombord denna segling är:

Carina Arvidsson
Jens Bengtström
Eduard Gaudi
Paul Hansson
Peter Hedman
Lars Hillerström
Johannes Lundvall
Elisabeth Melin
Lotta Ohlsson
Tomas Ohlson
Claes Peterzen
Bengt Tarre
Hampus Wennerluind
Jens Åkerhjelm

Dagen ägnas till förberedelser. Tre ur besättningen som utsetts till vaktchefer för våra tre vaktlag stannar kvar ombord tillsammans med Bengt och Hampus. Resterande nio personer åker och bunkrar mat för 14 personer. Vi som är ombord sätter det inre förstaget som vi alltid har vid Nordsjösegling. Detta stabiliserar masten vid kraftig vind och sjö och används även för att hissa stormfocken på. Båten gås även i övrigt igenom. Framåt eftermiddagen anländer maten till båten. Det blir mycket mat till 14 personer. Allt är klart vid sextiden och vi lägger loss med kurs mot Styrsö för att bunkra diesel. Det är perfekt vind för kurs västerut. Det blåser en nordostlig vind på cirka 15 knop och prognosen är att denna skall stå sig över natten för att därefter vrida mot sydväst. När Celeste är fylld med diesel hissar vi segel utanför Strysö Tången och seglar ut i sommarkvällen syd om Vinga och därefter med kurs 290 grader med sikte förbi Skagens rev.


Söndagen den 25 juli 2010

Vinden håller i sig över natten och vi gör god fart. Vi passerar Skagens rev och siktar mot Norges sydkust. Vindvridet mot nordväst låter vänta på sig och på förmiddagen hissar vi gennakern. Vi har en fin segling för halvvind under några timmar och närmar oss Kristiansand. Vi vill dels gå nära Norges sydkust för att utnyttja den västgående strömmen som löper här och dels skapa oss ett bättre läge när vinden enligt prognos vrider mot nordväst. Det är en härlig sommar dag med varmt väder och segling i shorts. Vi får rapport från Göteborg att där är 12 grader och regn, lite skillnad mot vår strålande sol. Vinden vrider mot nord och det blir för brant vindvinkel för att fortsätta med gennaker. Vid nedtagning av gennakern blir det stopp efter cikra 10 meter. Vi prövar att hissa upp igen och tar ner på nytt men det blir samma stopp. Hampus tar på sig sele och hissas upp till maststoppen 30 meter ovan vattenytan för en inspektion. Det visar sig att fallets ytterhölje har lossnat från kärnan och korvar sig vid inloppet uppe i masten. Vi tar ner gennakern långsamt och Hampus hänger kvar i maststoppen och ser till att allt löper. Gennakern kommer nu ner utan problem. Focken hissas och vi fortsätter på kurs väster ut. Spinnakerfallet tas ut och ytterhöljet sträcks ut och sätts fast. Vinden tilltar och vi tar ner Celeste största fock medium/heavy på 100 kvadrat och byter till Jib #5 på 50 kvadrat. Samtidigt tar vi ett rev i storen. Vinden vrider mer mot väst och vi siktar nu in mot Norges sydkust under bidevind för babords halsar. Inne vid Lindesnaes slår vi över till styrbords halsar och seglar nära norska kusten för att få mindre sjögång. Det är en fantastiskt fin solnedgång. Vi tar ner en ny grib-fil (väderdata-fil) och det visar sig att prognosen med vindvrid mot nordväst står sig.


Måndagen den 26 juli 2010

Under inledningen till natten stångas vi mot den kraftiga sjö som ofta byggs upp kring Norges sydvästra hörn. När vi väl kommit en bit ut på Nordsjön blir vinden behagligare. Vinden ligger runt 320 grader och vi fortsätter rakt väster ut. Prognosen är att det från väst skall komma ett vindvrid mot syd och vi seglar på för att möta detta. Det är betydligt kallare nu när vi kommit ut på Nordsjön. Solen värmer dock gott från en klarblå himmel. Framåt eftermiddagen har vinden vridit närmare väst och vid Middle Bank (cirka 120 NM ut från Norges sydspets) slår vi över till babords halsar. Vinden har avtagit något och vi sätter den största focken men behåller ett rev i storen. Det är behaglig gång och inte speciellt mycket sjö. Vi fortsätter på kurs norr ut. Vinden avtar ytterligare och vi tar ut ett rev och seglar för full stor.


Tisdagen den 27 juli 2010

Det är en fin gång under natten. Vindvridet som vi väntat på kommer vid tretiden och vi kan lätta på skoten. Eftersom det enligt prognos skall vrida åter mot väst seglar vi med kurs mellan Shetland och Orkney för att slippa att kryssa framöver. På morgonen kommer vinvridet mot väst och vi ligger åter på dikt bidevind. Det tilltar och vi tar ett rev i storen. Efter någon tid stabiliserar sig vinden runt tio knop och vi tar ut revet ur storen. Kvar till Shetland är nu cirka 65 NM. Framåt eftermiddagen vrider vinden åter till vår fördel till cirka 240 grader. Det medför att vi kan släppa något på skoten och få högre fart. Med en True Wind Speed (TWS) på 8-10 knop och True Wind Angle (TWA) på 65 grader vilket ger en Apperent Wind Speed (APS) 13-14 knop och en Apperent Wind Angle (AWA) på 35 grader gör vi 7,5-8,5 knop genom vattnet. (True Wind Speed (TWS) = sannn vindhastighet, d.v.s. vindens hastighet med båtens egen fartvind mot vinden borträknad. True Wind Angle (TWA) = sann vindvinkel, d.v.s. båtens vinkel mot vinden räknat från fören med båtens egen fartvind borträknad. Apperent Wind Speed (APS) = skenbar vindhastighet, d.v.s. vindens hastighet med båtens egen fartvind mot vinden inräknad. Apperent Wind Angle (AWA) = skenbar vindvinkel, d.v.s. båtens vinkel mot vinden räknat från fören med båtens egen fartvind inräknad.) Vi börjar skymta Shetlandsöarna i fören och med en kurs på 320 grader styr vi mot udden Bard Head på ön Bressay. Vid fyren Kirkabister Ness anropar vi Lerwick Harbour på VHF Ch 12. Kl.19.30 LT lägger vi till vid flytbryggan i Albert Dock. På kvällen äter vi fläskfilé och potatisgratäng ombord och efter detta avslutas kvällen uppe på en lokal pub.


Onsdagen den 28 juli 2010

Tidigt på morgonen hör vi smatter från regn på rufftaket. När det är dags att gå upp har det upphört och det är soligt och fint väder. Vi äter en rejäl frukost vid niotiden och efter detta ser vi oss omkring i Lerwick som är huvudstad på Shetland. Shetland består av cirka hundra öar av vilka 15 är bebodda. Enligt den senaste mätningen bor det totalt 17 812 personer på dessa öar. De flesta bor på Shetland Main Land som är den största ön vilken även Lerwick är belägen på. I Lerwick bor det cirka 7 000 personer. (Läs mer om Shetland på http://www.shetland.org/ och http://www.visitscotland.com/.) Kl. 12 tar vi lokalbussen ner till södra delen av Main Land och Sumburgh Head. När vi kört över landningsbanan på Sumborgh flygplats är vi framme. På Sumborgh Hotel som ligger nedanför sluttningarna vid udden äter vi lunch. Härefter hyr vi två stycken stora bilar med chaufförer som tar oss upp till fyren och bergssluttningarna vid udden. Det är mulet väder och låga moln. Molnen, bergen, havet och sluttningarna bildar ett dramatiskt landskap. Vi tittar på fågellivet och ser bl.a. Lunnefågel, Stormfågel och Havssula. Fulla av naturens intryck åker vi tillbaka till Lerwick. När vi närmar oss Lerwick åker en av bilarna in och kompletteringshandlar på Tesco (Storbritanniens Ica) och den andra åker direkt ner till hamnen. Det blir lite tid i Lerwick för att ta sig en tupplur eller gå lite i stan. Vi har bokat bord på Queens Hotel för middag kl. 20.00 och kl. 19.30 går vi till båtkluppen, Lerwick Boating Club för en pint före maten och ett Nordsjö Certifikat. Lerwick Boating Club utfärdar certifikat till de tappra sjömän som korsat nordsjön. Certifikatet lyder som följer: ”The Great North Sea Certificate. We hereby certify that Lars Hillerström Have shown great courage and good seamanship by crossing the dangerous and well known North Sea which at times can frighten even the most hardly sea wolf. At the same time crossing the 0 – meridian between East and West. The Marine Challange was done on board Celeste of Solent. In the spirit that our proud seafaring nation is well known for throughout the world. Presented at the port och Lerwick, Shetland. 28 th July 2010 (signed by) the Commodore Lerwick Boating Club.” Middagen på Queens Hotel är god och vi har en trevlig stund kring bordet. Mätta och belåtna beger vi oss till The Lounge, en lokal bar, och lyssnar på Shetländsk folkmusik framförd av piano, två dragspel, två fioler, gitarr och bas. Trötta efter en heldag på Shetlands stupar vi till kojs framåt midnatt.


Torsdagen den 29 juli 2010

Det är tidig uppgång. Kl. 04.45 lägger vi loss från Lerwick med kurs norr över. Vi anropar hamnkapten och får besked att det inte är någon trafik i sundet mellan Main Land och Noss och vi blir tillönskade en lycklig resa på vår färd mot Färöarna över Norska havet. Det är stilla väder och så gott som ingen vind varför det blir motorgång genom Shetlandsskärgården. Efter att vi gått ut genom sundet mellan Main Land och Noss sätter vi kurs mot ön Whalsay och vidare in i Yell Sound. Vinden har tilltagit något och vi sätter segel. Vi har en härlig segling upp i Yell Sound och solen strålande sol. Eftersom det är nordlig vind blir det kryss upp tills det att vi kan gira babord mot Färöarna. Vi seglar med den största focken, medium/heavy, och har det inre förstaget satt. Detta gör att det är svårt att slå och samtidigt få över focken förbi förstaget då focken är försedd med styva lattor. Vi gippar därför runt focken och det fungerar fint. Med en kurs på 320 grader seglar vi förbi Gruney och Ramna Stacks, otroligt fina klippformationer vid inloppet till Yell Sound. Vinden tilltar något och vi har en fin gång mellan 8-10 knop med kurs rakt på Färöarna. Cirka 40 NM nord väst och Shetland får vi besök av en val som är relativt liten - troligtvis en vikval. Vinden tilltar något och vi tar ett rev i storen. Vi gör god fart och har en AWA på cirka 30 grader och gör 9-10 knop. Vinden tilltar ytterligare och för att det skall bli möjligt att laga mat tar vi ett rev till i storen. Det är mulet och lite fuktigt i luften. Sjön är behaglig med små långa atlantdyningar. Framåt kvällen avtar vinden och vi tar ut ett rev i storen.


Fredagen den 30 juli 2010

Vid tvåtiden på natten avtar vinden och vi tar ut revet och seglar för full stor. Efter ytterligare några timmar dör vinden helt och vi tar ner focken och sätter på motorn. Det är dålig sikt och fuktigt i luften. Vi närmar oss Färöarna och på morgonen rundar vi udden på ön Nolsö och styr upp mot Torshavn som ligger på ön Strömö. Utanför hamnen tar vi ner storen och anropar hamnen. Svar uteblir (precis som förra året) och vi styr in mellan hamnpirarna. Igår var det St Olavs Dag, Färöarnas nationaldag, och det är fullt i hamnen. Vi tar beslut att ändå göra ett försök. Vi går in med fören först för att se hur läget ser ut. Om vi kör in med aktern ser det ut som om vi kan förtöja utanför två båtar, en båt för om Celeste och en akter om. Väl utanför den aktre båten kommer en besättningsman upp. För honom är det inga problem och vi flyttar de mindre båtarna som ligger utanför honom. Vi gör så och får en fin plats utanför en motorbåt på cirka 13 meter. Tullen kommer ombord och det blir sedvanlig pappersprocedur. Tulltjänstemannen säger att det varit mycket fint väder de senaste dagarna med temperaturer upp mot 20 grader, vilket är mycket ovanlig. Båten längst in visar sig skall gå på chartertur, dels ikväll samt dels i morgon. Detta medför att vi måste vara ombord när hon avgår och kommer tillbaka. Efter kontakt med hamnkontoret blir vi anvisad plats på andra sidan Tinganäs och vi flyttar Celeste. Ombord har vi en ängel som skall placeras på ön Mykines som är den västligaste av öarna. Eduard är god vän med konstnären Lena Edvahl som har startat ett projekt där 49 änglar skall placeras runt om på jorden enligt ett förutbestämt rutnät och Färöarna ingår i detta. Celeste med besättning har därför efter förfrågan från Lena blivit ambassadörer för utplacering av ängel nummer 14. Eduard har ordnat med kontakterna på Färöarna och kl. 15.30 LT blir vi hämtade av buss för transport till Sörvagor som ligger på ön Vagur. Vi får en guidad tur av en mycket trevlig busschaufför. Förbindelsen mellan Vagar och Strömö går genom en tunnel under havet som är 5 km lång. I Sörvagor väntar båten ut till Mykines. Det är ett storslaget landskap och vi färdas i västlig riktning. Med ombord är en representant från regeringen på Färöarna. Efter cirka en halvtimma lägger båten till i hamnen på Mykines och där väntar bl.a. en representant för ön. Mykines har en fantastisk natur med branta höga klippväggar och gröna sluttningar. Ängeln placeras under en ceremoni uppe i byn på ön. (Mer info om projektaet finns att läsa på http://www.unitehopeproject.com/.) Efter det att regeringsrepresentanten hållit sitt tal blir vi bjudna på kaffe och pankakor i en liten byggnad som tillhör kommunen. Innan färd tillbaka hinner vi gå upp och titta på utsikten väst om byn. Det är svårt att beskriva i ord utsikten över västerhavet med branta klippväggar, gröna sluttningar och ett livligt fågelliv. Fulla av intryck åker vi tillbaka till Torshavn. I Torshavn har vi bokat bord på restaurang Hvonn och vi äter en god middag före det att vi avslutar dagen med kaffe och avec ombord på Celeste.


Lördagen den 31 juli 2010

Igår ordnade vi med bilar och idag är det planerat för en rundtur på öm Strömö. Kl. 10.00 LT kör vi ner mot Kirkjubour som var det kulturella centret på Färöarna på medeltiden. I Kirkjubour finns den äldsta medeltida kyrkan på Färöarna som fortfarande är i bruk. Här finns även Roykstovan, en del av biskopens hus, som idag bebos av samma familj tillbaka genom 17 generationer. Ett av husen är öppet för besökare där vi får en uppfattningen om hur Färöarna levde på medeltiden. Vi kör vidare mot Vestmanna som ligger på västsidan av Strömö innanför ön Vagar. På vägen dit stannar vi för utsikten över byn Kvivik med ön Kultur i bakgrunden. I Vestamanna äter vi lunch på turistcentret och kör därefter vidare norr ut över Strömö mot byn Tjörnuvik. Utanför Tjörnuvik står de båda stenarna Risin (75 m) och Kellingin (73 m). Enligt myten skulle jätten Risin och hans trollkvinna Kellingin under mörker släpa delar av det undersköna Färöarna till Island. Morgonen kom och att det blivit ljust blev jätten och trollkvinnan förstenade. I Tjörnuvik tar vissa av oss ett bad vid sandstranden längst in i viken i det cirka 10-gradiga vattnet. Härefter är det kaffe och våffla på det Litla Kaffé i byn. Klockan har hunnit att bli sen eftermiddag och vi kör tillbaka till Torshavn. I Torshavn förbereder vi för avfärd. Efter middag på restaurang Hvonn lägger vi loss mot Orkney. I den Färöiska sommarkvällen med en temperatur på cirka 10 grader seglar vi ut mellan Strömö och Nolsö. Prognosen visar på vindar från nord mellan 10 och 15 knop.


Söndagen den 1 augusti 2010

Det är relativt lite vind och vi skär kurs något för att det inte skall slå i seglen. Vinden skall avta och vrida mot nordväst. Det är därför inte helt fel för vår del att inte gå rakt mot mål utan lite mer ost. Mellan Färörna och Shetland i Fareo-Shetland Channal får vi besök av både val och delfin. Två stora vikvalar visar sina ryggar och blåser ut så nära som 20 meter från båten. Det är mycket mäktigt. Delfinerna hoppar i vattnet men ingen kommer fram och leker kring stäven på Celeste. Detta kanske för att det går lite långsamt. Vinden fortsätter att vara svag under dagen. Till lunch bjuder Hampus och Eduard på en utsökt Mozzarella sallad. Vinden fortsätter att blåsa rakt från nord och vi ligger kvar på kurs mellan Shetland och Orkney. I Torshavn har vi köpt fisk direkt från en fiskebåt, 4 kg torsk för 300 DKR och till middag avnjuter vi en mycket god fiskmåltid. Vinden avtar och vid tiotiden på kvällen stöttar vi med motor. Vinden slår i seglen på grund av dyningen och vi beslutar att reva segel och gå endast för motor.


Måndagen den 2 augusti 2010

Först vid fyratiden kommer det vind och vi kan åter sätta segel. Orkneyöarna börjar visa sig för om oss. Vi styr mot udden Noap Head på ön Westray. Branta klippväggar stupar ner vid fyren. Vi styr in i Westray Firth rundar Kili Holm och passerar väst om Egilsay, styr mot ön Shapinsay och går genom Vasa Sound och in i bukten Kirkwall Bay. Kl. 10.30 LT lägger vi till i Kirkwall Marina. Under vår väg genom Orkneyskärgården har vi varit i kontakt med whiskydestilleriet Highland Park och förbokat rundvisning idag kl. 16.00. Efter dusch för vissa och bad i havet för andra äter vi en gemensam lunch uppe i Kirkwall på puben Helgils. Samtliga tar fish and ships och en pint of Orkney lager. Vi ser oss omkring i Kirkwall och vandrar upp för rundvisning på Highland Park som ligger på kullen ovanför Kirkwall. På kvällen äter vi en gemensam middag ombord och dagen avslutas med en pint och dart uppe på puben St. Ola.


Tisdagen den 3 augusti 2010

Vi äter frukost vi niotiden och går härefter till busstationen i Kirkwall och tar buss nr X1 mot Stromness. Efter 20 minuters bussresa genom Orkneys gröna kullandskap hoppar vi av för att titta på The Standing stones of Stennes och Ring of Brodgar. Båda dessa sevärdheter består av ringformationer med höga stenar. Varför människorna under järnåldern reste dessa stenar i cirkel finns det inte någon förklaring till, endast teorier. Efter att besökt dessa båda platser och även tittat närmare på en pågående utgrävning av en järnåldersby, tar vi bussen vidare till Stromness. Stromness är den andra större staden på Orkney Mainland och härifrån går färjetrafiken till Skotska fastlandet. I Stromness äter vi en lunch på Stromness Café och ser oss omkring i den mycket fina lilla byn. Kl. 14.40 LT tar vi bussen tillbaka till Kirkwall. I affären Scott & Miller görs whiskyinköp och vi bokar bord till kvällen på Kirkwall Hotel. Kl. 20.00 LT äter vi middag i matsalen på hotellet som har en typisk engelsk inredning. Mätta och belåtna beger vi oss ner till Celeste. Klockan har hunnit att bli över tolv svensk tid av vi skålar i champagne för Carina som idag (den 4 augusti) fyller 40 år.


Onsdagen den 4 augusti 2010

Det är tidig uppgång eftersom vi idag skall styra tillbaka över Nordsjön mot Sverige. Kl. 04.45 LT lägger vi loss från Kirkwall Marina. Det är en lätt nordvästlig vind och vi går för motor ut genom Bay of Kirkwall. Vid Thieves Holm girar vi styrbord med kurs rakt öster ut med Orkney Mainland i söder och Shapinsay i norr. Vi sätter storsegel och största focken medium/heavy och lämnar Orkney akter om oss. Det är fint sommarväder och vi hissar gennaker. Vinden vrider, vi tar ner gennakern och hissar Celeste största spinnaker på 400 kvm. Vinden dör ut helt och vi tar ner även spinnakern. Istället för segling blir det nu bad från båten. Solen skiner från en klarblå himmel och vi plaskar efter Celeste i det cirka 15-gradiga vattnet. Vinden fortsätter att vara svag och vi solar på däck under vår färd över nordsjön. Det kommer åter lite vind och vi hissar gennakern på nytt och har några timmars fin segling. Eduard vill åka upp i masten för att ta lite bilder och från andra spridaren får han några fina kort på Celeste under gång med storsegel och gennakern och en besättning gassande i solen i sittbrunnen. Vinden avtar framåt kvällen och det blir motorgång. På kvällen tillagas Carinas 40-årsmiddag som består av tomat-bruchetta med mozarella till förrätt och lasagne till huvudrätt.


Torsdagen den 5 augusti 2010

Under vår rutt från Orkney har vi arbetat oss mer söder över än vad som är kortast väg till Skagens rev för att få vind av ett lågtryck som har sin bana nord om oss. Kl. 05.00 LT kommer vinden och vi hissar storsegel och största focken. Vinden tilltar och det blir en mycket fin segling med farter mellan 8 och 12 knop. Med vinden kommer också ett kraftigt regnväder och under hela förmiddagen får vi nu det regn som uteblivit tidigare under vår resa. Enligt prognos skall vinden vrida mer mot väst. Vridet blir dock mot nord och senare mot ost. Kanske är det ett lokalt vädersystem som stör prognosen eller så har det prognostiserade lågtrycket haft en sydligare bana. Efter någon timma vrider vinden mer mot syd och vi får en fin segling fram till dess att vinden åter igen avtar och vi får köra med motor. Det hela kan tyda på att lågtrycket har försvagats och att vi nu passerat det. (Vinden blåser motsols runt ett lågtryck och eftersom vi haft en vind som vridit medsols (väst-nord-ost-syd) kan det tala för att vi passerat lågtryckssystemet nordligare del. Hade vi passerat den sydligare delen av systemet hade vinden istället vridit motsols (väst-syd). På eftermiddagen får vi besök av en duva som måste rasta sina trötta vingar. Den har troligtvis navigerat fel och hamnat över 70 sjömil från närmaste land. (När vi seglade Celeste från New York till Portsmouth våren 2006 hade vi också besök av duvor långt ute på Atlanten. Som mest hade vi då upp mot åtta fripassagerare samtidigt.) Den sydliga vinden avtar och det blir motorgång. Till kvällen kommer vinden tillbaka och vi kan åter segla. Det blåser nu en rakt västlig vind på cirka 10 knop. På grund av dyning måste vi skära för att seglen inte skall slå i dyningen. Vi lägger oss på styrbords halsar och styr en något nordlig kurs mot norska kusten.


Fredagen den 6 augusti 2010

Den lätta västliga vinden håller i sig under natten. Framåt morgonen gippar vi över till styrbords halsar med en något sydlig kurs. Duvan är kvar ombord och har nu flyttat från toppen på Sprayhodden till aktern vid livflottarna. Det ser ut att bli en fin dag med strålande sol. Vid lunch tid tar vi fram sextanten och tar solhöjder. Dyningen lägger sig mer och mer ju närmare vi kommer danska kusten. Vinden stabiliserar sig mellan 10 och 13 knop och vi hissar gennakern. Vi har en undarbar segling i strålande sol i farter mellan 8 och 10 knop. Liggandes på segelsäckarna till fockarna njuter vi under en klarblå himmel. Till kvällen avtar vinden och vi får åter sätta på motorn. Det är nu cirka 60 NM kvar till Skagens rev. Med motorn på 2 200 varv gör vi cirka 7 knop, en lagom fart för att komma från till Skagen på lördag morgon. Ju närmare vi kommer den danska kusten desto fler lanternor dyker det upp omkring oss. Det är en livlig trafik längs den danska västkusten in och ut ur Kattegat.


Lördagen den 7 augusti 2010

Det fortsätter att vara stilla under natten och vi går för motor. Skagens fyr blinkar i fören. Kl. 06.00 LT rundar vi Skagens rev. De flesta vill vara på deck när vi närmar oss hamn. Storseglet har tagits ner lite slarvigt i går när det slog i vinden och utanför hamninloppet hissas det och tas ned samtidigt som det viks. Inne i Skagens hamn är det fortfarande lugnt i den tidiga morgonen. Vi lägger till på plats avsedd för större båtar. Efter att inhandlat färskt bröd på Rådhusbageriet och mjölk till scrambled egg avnjuts en god frukost i sittbrunnen. Vi hyr cyklar och tar oss till grenen för ett bad och därefter ner till Gammelskagen för lunch på Sömerket och efterföljande bad i västerhavet. Det är en strålande sommardag och cirka 25-30 grader varmt. Från att ha kommit ifrån Nordsjön känns det som att vi är i tropikerna. Till kvällen äter vi skaldjuret i sittbrunnen och efter detta bär det ut till Buddy Holly och Jakobs.


Söndagen den 8 augusti 2010

Kl. 09.00 lägger vi loss från Skagen med kurs mot Sverige. Det blåser en nordvästlig vind på cirka 10-15 knop. Efter att hissat storsegel och sörsta focken förbereder vi för gennaker. Det blir en härlig segling under några timmar fram tills det att vinden vrider mer mot nord och vi får för brant vinkel för att kunna styra mot Vinga. Gennakern tas ner och upp åker focken. Svenska kusten börjar synas i fören. Vi styr in norr om Vinga, vidare ner mot Böttö och Gäveskär. Utanför GKSS tar vi ner seglen. Det duggar lite men är i övrigt varmt. Kl. 15.00 lägger vi till i SJösportskolans hamn i Långedrag efter två fantiska veckor ombord på Celeste.