Lördagen den 8 maj 2010
Vi samlas ombord kl. 10.00 lokal tid (LT) för en genomgång av dagens förberedelser inför avgång. Åtta stycken ur besättningen åker och bunkrar för 13 personer sju dagar och resterande är kvar ombord och förbereder Celeste. Det inre förstaget monteras, vatten bunkras, segel lyfts på båten, olja till hydraliken fylls på m.m. Kl. 18.40 LT lägger vi loss med kurs mot Styrsö för att tanka diesel. Det är flera båtar som ligger på kö och efter en halvtimme är det Celestes tur. Efter det att vi fyllt upp med fulla tankar sätter vi kursen väster ut. Celeste rymmer totalt 720 liter diesel. Vi går ut förbi Vargö och syd om vinga. Det är ingen vind och natten förflyter under motorgång.
Söndagen den 9 maj 2010
Vinden kommer kl. 05.00 LT på morgonen. Det blåser från syd mellan 10-15 knop. Vi sätter full stor (140 kvm) och 100 procent fock (100 kvm). Det blir fin segling förbi danska nordkusten. Under dagen tilltar vinden och vi tar ett rev i storen. Enligt prognos skall vinden tillta ytterligare, så vi byter fock till en mindre på 70 kvm. Vi loggar mellan 6-8 knop och seglar för en vindvinkel om cirka 35 grader på sydvästlig kurs. Enligt prognos skall vinden vrida mer mot väst för att senare lägga sig på nordväst. Vi kör därför mer på fart än att ligga och pina mot vinden, eftersom den ändå kommer att vrida under dagen. På eftermiddagen tilltar vinden ytterligare och vi sätter det andra revet i storen. Vinden har nu också vridit mer norr över och vi har en västlig vind på cirka 20-25 knop. Eftersom Celeste gör fart genom vattnet är vinden över däck runt 30 knop. Tidvis är det kraftiga vindbyar och det blåser som mest 40 knop över däck. Det går ganska hög sjö och vi har en del sjösjuka ombord. Celeste är svår att styra i den kraftiga vinden. Vi tar ner focken och går för bara två rev i storen. Med vindvriden under dagen har vi närmat oss den norska kusten och vi ligger utanför Lindesnäs. På grund av sjösjuka beslutar vi oss för att gå in till Norge och Mandal. Vi lägger till i Mandal kl. 20.00 LT. Mandal ger oss mycket fint skydd för den kraftiga vinden och vid kaj är det helt stilla. Vi har inte fått i oss någon middag så det smakar gott med pasta, köttbullar och sallad. Prognosen säger att det skall vara fortsatt blåsigt, varför vi ligger kvar i Mandal under natten.
Måndagen den 10 maj 2010
Det kraftiga vinden håller i sig. Enligt prognos skall den avta under kvällen. Vi beslutar oss därför att ligga kvar i Mandal till efter lunch. När vi ätit lunch har vinden ytterligare tilltagit. Vid tar ner nya grib-filer (väder filer som läses med grib-program på PC, se vidare http://www.grib.us/) och dessa visar att vinden skall minska till kvällen. Eftersom vi inte ser någon större vinning i att gå ut och stånga oss mot den hårda västliga vinden ligger vi kvar till kl. 18.40 LT då vi lägger loss. Vi sätter segel inne i hamnen lä om byggnader och berg för att slippa den kraftiga vinden i hamninloppet. Utanför hamnen blåser det in frisk västlig vind och vi kryssar oss nära land för två rev i storen och stormfock till Lindesnäs. När vi är i höjd med Lindesnäs lägger vi oss för styrbordshalsar med kurs ut på Nordsjön.
Tisdagen den 11 maj 2010
Vinden håller i sig i början på natten men avtar något frampå morgontimmarna. Enligt prognos är vi på väg in i ett högtryck och detta kommer att ge oss varierande vindar från väst. Vi tar ut ett rev på storen vid femtiden på morgonen och vid niotiden tar vi ut nästa rev. Efter detta byter vi även försegel. Vinden avtar ytterligare och vi får till och från stötta med motor under dagen. I den lätta vinden prövar Johan och Fredrik sin fiskelycka. Någon fisk visar sig dock inte intresserad, däremot en mås som fastnar med undersidan av näbben i kroken. Vi stoppar fart, tar in måsen till båten och lyckas få loss kroken utan några skador på fågeln som glatt lämnar oss i kölvattnet. Fiskeredskapen tas in, eftersom vi inte vill ha några fler nyfikna fåglar på kroken. På eftermiddagen hör vi ett metalliskt ljud på däck. Det visar sig att muttern till bulten som håller bommen på plats i masten lossnat. Tyvärr visar det sig att muttern gått överbord, varför vi gör en tillfällig reparation med hjälp av vävtejp, eltejp och slangklämmor. Dagen fortsätter att förflyta med svaga varierande vindar från väst. Vi byter till den större focken på 100 kvm för att få lite bättre båtfart.
Onsdagen den 13 maj 2010
Under natten får vi besök av delfiner. Vi passerar flera plattormar. På morgontimmarna kommer det lite vind och vi får fin segling under några timmar. Vinden kommer och går under dagen. Framåt kvällen stabiliserar sig vinden från syd och vi får en fin segling in mot Skottland. Vi styr mot angöringsfyren Mickle Mackie som ligger strax syd om Peterhead. När vi ytterligare närmar oss vår destination tilltar vinden och ligger mellan 15-20 knop och vi loggar runt 10 knop. För att underlätta nedtagningen av focken faller vi av så vi får lä av storseglet. När focken är nere sätter vi fast lazy-jacks till storseglet och seglar runt 9 knop mot inloppet till Peterheads hamn. När vi närmar oss hamnen tar vi ner storseglet och efter detta anropar vi hamnen på VHF kanal 14. På grund av vårt djupgående (3,05 meter) blir vi anvisade att ligga i fiskehamnen istället för marinan. Vi håller kontakt med hamnkontrollen hela vägen in i hamnen och får direktiv att lägga oss i den inre bassängen i södra delen av fiskmarknaden. Strax efter midnatt har vi förtöjt och är klara för att gå till kojs.
Torsdagen den 13 maj 2010
Det är cirka tre meter tidvatten denna tid på året i Peterhead. När vi la till i natt var tidvattnet nästan som högst. Vi la därför rejält med slack på förtöjningslinorna. Tidigt på morgonen vid kl. 06.30 LT är tidvattnet som lägst. Förtöjningarna kontrolleras därför så att de inte är för spända när vattnet går ner. När vi kom under natten fick vi tips från en fiskare om att vi säkert kunde få låna duscharna på sjömanshemmet. Det visade sig inte vara några problem. Timo ordnar en minibuss under förmiddagen och vid lunchtid bär det av mot whiskyområdet Speyside. Vi kör upp längs med kusten och stannar i byn Banf för lunch. Banf är en liten kustby i bukten Morey Firth. Här finns också en hamn. Denna är dock så grund att vid lågvatten fiskeflottan står på botten. Mätta och belåtna går vår färd vidare mot Macduff och därefter Kieth. När vi passerat Kieth besöker vi destilleriet Aberlour som ligger vid staden med samma namn. Klockan har blivit lite mycket och det är för sent för en rundtur på destilleriet. Vi åker upp längs med väg A 946 som leder mot Elgin och på vägen stannar vi till vid The Macallan. Här blir vi välkomnade med en 10 årig Fine Cask. Vi ser oss omkring på destilleriet och gör inköp i butiken. Det är nu dags att åka tillbaka till båten och vi väljer den norra kustvägen genom det fina skottska landskapet. När vi kommer tillbaka till Celeste är vattnet som lägst och Celeste ligger nu tre meter längre ner än när vi lämnade henne. Vi langar ner våra inköp ombord och intar sedan middag på en pub i Peterhead. Tillbaka i båten avslutas dagen med en avsmakning av Aberlour 10 respektive 16 år.
Fredagen den 14 maj 2010
Vår tanke var att gå upp tidigt för att komma iväg till Speyside så fort som möjligt på morgonen. Alla är dock trötta och vi sover till kl. 08.00 LT. Det ordnas med ny mutter till infästningen av bommen och därefter åker vi tillbaka till Speyside. Vi kör mot Elgin och efter detta ner på väg A 946. Vårt första stopp blir vid Ben Riach. Detta destilleri har inget besökscenter. Vi är dock tillåtna att vandra omkring fritt på området och utan guide titta närmare på whiskytillberkningsprocessen. Härefter besöker vi Glen Grant. Vi går en guidad tur och får närmare kunskap om Glen Grants historia och tillverkningen av whisky. Rundturen avslutas med en provning av Glen Grant Major Reserve (en balndning av 6 till 8 år gammal whisky) och Glen Grants 10 åring. Vårt nästa stopp blir vid Glenfiddich som ligger i Dufftown. Vi går omkring på området och gör inköp i butiken. Klockan har hunnit att bli mycket och vi har inte ätit lunch. I Dufftown stannar vi därför för Fish n´ ships. Det är nu dags att åka tillbaka till båten och vi väljer en sydigare väg tillbaka. Det är mycket vackert böljande landskap. På vår resa tillbaka till båten passerar vi flera destillerier, såsom Strathisla, Glendronach, Glenrothes m.fl. I morgon skall vi lägga loss norr över och vi passar därför på att bunkra båten når vi har minibussen till hjälp för transport. Efter inköp tar vi varorna ombord på båten, lämnar tillbaka minibussen och avslutar dagen på en indisk restaurang i Peterhead.
Lördagen den 15 maj 2010
Det är en solig morgon. Idag skall vi lägga loss norr över mot Orkney och Kirkwall. Vi hämtar den beställda bulten till bommen och äter frukost. Peterhead är en starkt trafikerad hamn och den största i Storbritannien för lossning av white fish (torsk, hälleflundra m.fl. fiskar). Före det att vi lägger loss måste vi därför anropa hamnkontrollen för att få klartecken. Det är ingen inkommande eller avgående trafik för tillfället och vi går ut ur hamnen och sätter storseglet i Peterhead Bay. Det blåser en svag vind mellan 5 och 10 knop från syd ost. Ute på havet hissar vi focken och sätter kursen mot Ratrey Head. Vinden kommer och går under dagen och det blir tidvis motorgång. Enligt prognos skall vinden tillta från väst framåt kvällen och vid tiotiden kommer en fin sydvästlig vind. Vi har en fin segling för storsegel och fock mellan 8 till 10 knop.
Söndagen den 16 maj 2010
Den fina västliga vinden håller i sig under natten. Framåt fyratiden på morgonen närmar vi oss Orkneyskärgården. Vi skotar in och kryssar oss in mellan ön Stronsay i norr och Derness i söder i Stronsay Firth. Vidare väst går vi genom Shipensay Sound mellan öarna Shipansay i norr och Mainland i söder. När vi rundat udden Car Ness och gått runt Thieves Holm har vi Kirkwall i söder. Vi går in i Bay of Kirkwall, tar ner focken och storseglet och styr för motor mot hamninloppet. Kirkwall marina färdigställdes under våren 2006 och har flytbryggor med vatten och el. Kl. 07.00 LT lägger vi till längst ut i hamnen där vi vet att det är tillräckligt djupt för Celeste. Efter att vi gjort klart skepp tar vi oss en hamnare. Det är fortfarande tidig morgon. På förmiddagen kommer hamnvakten och vi får nyckel till Orkney Boating Club där det finns duschar i källaren. Highland Park öppnar kl. 12.00 och vi beslutar oss för att promenera upp till destilleriet för att vara där vid öppningsdags. På Highland Park går vi en rundtur och handlar i destilleriets butik. Highland Park är ett av de få destillerier som har kvar sitt Malt floor och vi får följa hela whiskytillverkningsprocessen. Efter Highland Park tar vi oss tillbaka till båten och äter sedan en god lunch uppe på huvudgatan i Kirkwall. På vägen till lunchrestaurangen reserverar vi bord för middag på Kirkwall Hotel. När vi fått mat i magarna duschar vi och vissa av oss tar ett dopp från aktern på Celeste. Det är inte speciellt varmt i vattnet, kanske runt 8 till 10 grader. Nyduschade äter vi en god middag på Kirkwall Hotel och kvällen avslutas på en lokal Pub.
Måndagen den 17 maj 2010
Orkney har en nära koppling till Norge och Norges nationaldag firas även här. Vissa av oss beslutar oss därför att vara kvar i Orkney och föja festligheterna när andra ser sig om på ön. De som väljher att se sig om hyr bilar i Orkney och åker till Standing Stones of Stronnes och Ring och Brodgar som är två fält med stående stenar i cirkel. Bilturen går även till Stromness, den andra större staden på Orkney som ligger i Scapa Flow. De som är kvar i Krikwall följer festligheterna i stan. Det går en parad från hamnen upp till katedralen, St Magnus Cathedral, där det hålls tal av bl.a. den norska konsulen från London som kommit på besök. På eftermiddagen besöker vi whiskybutiken, John, Scott & Miller och lämnar tomhål i hyllorna efter våra inköp. Vi har blivit inbjudna till att delta i festmiddagen på British Legion. Det är första gången för de flesta av oss som vi skålar för den svenska kungen och även den norska och den engelska drottningen. Efter middagen är det dans till lokal musik. James från Highland Park som vi stiftat bekantskap med under våra besök på Orkney är med på festen. Han ser till att vi på svenskbordet får fin service. Till kaffet bjuder han oss även på Highland Park 12 år. Framåt midnatt är fetligherna slut och vi beger oss tillbaka till Celeste.
Tisdagen den 18 maj 2010
Det är strålande sol på Okney och varmt för att vara i Skottland. Efter frukost bunkrar vi mat för vår resa tillbaka över Nordsjön. På förmiddagen kommer James från Highland Park på besök tillsammans med två vänner. Vi tar ner nya grib-filer och det visar sig att det är bra föutsättningar. Till en början skall vinden blåsa från sydost för att därefter vrida mot syd och vidare mot sydväst. Vinden avtar därefter helt då vi går in i ett nytt vädersystem för att därefter vrida mot nordväst och väst. Kl. 13.40 LT lägger vi loss från Kirkwall. Vi går för motor ut ur Orkneyskärgården tills det att vi kan gå fria för Aus Skerry. Med fullt storsegel och liten fock lämnar vi Orkney i vårt kölvatten. Det är strålande sol och fin vind. Vi loggar mellan 5 till 7 knop och vinden håller i sig hela dagen. Framåt kvällen tilltar den något och vi har en stabil gång. Eftersom vinden har legat på sydväst de senast dagarna är det ingen direkt sjö på Nordsjön.
Onsdagen den 19 maj 2010
Den fina vinden håller i sig hela natten och vi loggar mellan 6 till 8 knop. Vi håller en kurs strax över 90 grader men strömmen tar oss norr över så vår kurs över grund blir mot Stavanger. Det utlovade vindvridet enligt prognos kommer under eftermiddagen och vi kan hålla kurs direkt ner mot Lindesnaes. Vinden avtar och vi sätter den större focken efter middagen. Vi passerar Brae Oilfield och går över Utsira grund. Framåt kvällen avtal vinden ytterligare och det blir motorgång resten av dagen.
Torsdagen den 20 maj 2010
Det är lite vind hela natten och dimbankar bildas över Nordsjön. På morgonen kommer den utlovande vinden från nordväst eftersom vi nu gått in i nästa vädersystem. Vinden tilltar på förmiddagen och vi har en härlig segling mot norska kusten. Vi ligger stadigt mellan 10 till 13 knop och registreras som mest 13,5 knop över grund. Tidvis är det kraftig sjö när vi passerar de områden utanför kusten där det varnas för svåra vågförhållanden. Utmed norska kusten går den Den Norska Kustströmmen västgående. När strömmen möter den västliga vinden uppstår en brant sjö som vid kraftiga vindar kan vara besvärlig. När vi kommer in lä om norska sydkusten minskar vågorna och frampå dagen även vinden. Vi planerar att sätta spinnaker men vinden vrider och vi väljer istället att spira focken för att avvakta stabila vindförhållanden. Vinden avtar helt mot kvällen och det blir åter motorgång.
Fredagen den 21 maj 2010
Under natten är det fortsatt lite vind. Framåt morgonen kommer vinden från nord väst och vi seglar fint på full stor och fock. Det har varit stilla en längre tid och det går ingen sjö. Vi förbereder och hissar gennaker. Med cirka 450 kvadratmeter segel har vi en fin gång in mot danska västkusten. Vår waypoint ligger strax norr om Skagens rev innanför nordpricken. Vid lunchtid rundar vi revet och sätter kursen söder över ner mot Skagens hamn. Det är strålande sol och riktigt varmt. Kl. 14.40 LT lägger vi till i hamnen. Det blir en fin eftermiddag och en kväll som avslutas på Buddy Holly.
Lördagen den 22 maj 2010
Klarblå himmel och sommarvarmt väder i Skagen. Jämfört med den temperatur som vi tidvis haft ute på Nordsjön, känns det som att vi kommit till Tropikerna. Vi tar det lite lugnt på förmiddagen och vid lunchtid går vissa av oss och hyr cyklar. Turen går först ut till grenen där det blir bad. Därefter tar vi oss över till västsidan av revet och Gammel Skagen. Det blir en fantastisk lunch med ”den lille” i solen på restaurang Soemaerket. Åter i Skagen blir det skaldjur till middag i Celestes sittbrunn. Även denna kväll avslutas ute på byn.
Söndagen den 23 maj 2010
Sista dagen på vårt äventyr. Det är en nordvästlig vind på cirka 15 till 20 knop. Vi lägger loss på förmiddagen. Utanför hamninloppet sätter vi storen och efter detta focken. I cirka 8 knop stäver vi tillbaka mot Göteborg med kurs mot Vinga i strålande solsken. När vi närmar oss svenska kusten tilltar vinden ytterligare. Det blir en härlig avslutning med 10 knop in Göteborgs hamninlopp tillbaka till Långedrag.
Vi samlas ombord kl. 10.00 lokal tid (LT) för en genomgång av dagens förberedelser inför avgång. Åtta stycken ur besättningen åker och bunkrar för 13 personer sju dagar och resterande är kvar ombord och förbereder Celeste. Det inre förstaget monteras, vatten bunkras, segel lyfts på båten, olja till hydraliken fylls på m.m. Kl. 18.40 LT lägger vi loss med kurs mot Styrsö för att tanka diesel. Det är flera båtar som ligger på kö och efter en halvtimme är det Celestes tur. Efter det att vi fyllt upp med fulla tankar sätter vi kursen väster ut. Celeste rymmer totalt 720 liter diesel. Vi går ut förbi Vargö och syd om vinga. Det är ingen vind och natten förflyter under motorgång.
Söndagen den 9 maj 2010
Vinden kommer kl. 05.00 LT på morgonen. Det blåser från syd mellan 10-15 knop. Vi sätter full stor (140 kvm) och 100 procent fock (100 kvm). Det blir fin segling förbi danska nordkusten. Under dagen tilltar vinden och vi tar ett rev i storen. Enligt prognos skall vinden tillta ytterligare, så vi byter fock till en mindre på 70 kvm. Vi loggar mellan 6-8 knop och seglar för en vindvinkel om cirka 35 grader på sydvästlig kurs. Enligt prognos skall vinden vrida mer mot väst för att senare lägga sig på nordväst. Vi kör därför mer på fart än att ligga och pina mot vinden, eftersom den ändå kommer att vrida under dagen. På eftermiddagen tilltar vinden ytterligare och vi sätter det andra revet i storen. Vinden har nu också vridit mer norr över och vi har en västlig vind på cirka 20-25 knop. Eftersom Celeste gör fart genom vattnet är vinden över däck runt 30 knop. Tidvis är det kraftiga vindbyar och det blåser som mest 40 knop över däck. Det går ganska hög sjö och vi har en del sjösjuka ombord. Celeste är svår att styra i den kraftiga vinden. Vi tar ner focken och går för bara två rev i storen. Med vindvriden under dagen har vi närmat oss den norska kusten och vi ligger utanför Lindesnäs. På grund av sjösjuka beslutar vi oss för att gå in till Norge och Mandal. Vi lägger till i Mandal kl. 20.00 LT. Mandal ger oss mycket fint skydd för den kraftiga vinden och vid kaj är det helt stilla. Vi har inte fått i oss någon middag så det smakar gott med pasta, köttbullar och sallad. Prognosen säger att det skall vara fortsatt blåsigt, varför vi ligger kvar i Mandal under natten.
Måndagen den 10 maj 2010
Det kraftiga vinden håller i sig. Enligt prognos skall den avta under kvällen. Vi beslutar oss därför att ligga kvar i Mandal till efter lunch. När vi ätit lunch har vinden ytterligare tilltagit. Vid tar ner nya grib-filer (väder filer som läses med grib-program på PC, se vidare http://www.grib.us/) och dessa visar att vinden skall minska till kvällen. Eftersom vi inte ser någon större vinning i att gå ut och stånga oss mot den hårda västliga vinden ligger vi kvar till kl. 18.40 LT då vi lägger loss. Vi sätter segel inne i hamnen lä om byggnader och berg för att slippa den kraftiga vinden i hamninloppet. Utanför hamnen blåser det in frisk västlig vind och vi kryssar oss nära land för två rev i storen och stormfock till Lindesnäs. När vi är i höjd med Lindesnäs lägger vi oss för styrbordshalsar med kurs ut på Nordsjön.
Tisdagen den 11 maj 2010
Vinden håller i sig i början på natten men avtar något frampå morgontimmarna. Enligt prognos är vi på väg in i ett högtryck och detta kommer att ge oss varierande vindar från väst. Vi tar ut ett rev på storen vid femtiden på morgonen och vid niotiden tar vi ut nästa rev. Efter detta byter vi även försegel. Vinden avtar ytterligare och vi får till och från stötta med motor under dagen. I den lätta vinden prövar Johan och Fredrik sin fiskelycka. Någon fisk visar sig dock inte intresserad, däremot en mås som fastnar med undersidan av näbben i kroken. Vi stoppar fart, tar in måsen till båten och lyckas få loss kroken utan några skador på fågeln som glatt lämnar oss i kölvattnet. Fiskeredskapen tas in, eftersom vi inte vill ha några fler nyfikna fåglar på kroken. På eftermiddagen hör vi ett metalliskt ljud på däck. Det visar sig att muttern till bulten som håller bommen på plats i masten lossnat. Tyvärr visar det sig att muttern gått överbord, varför vi gör en tillfällig reparation med hjälp av vävtejp, eltejp och slangklämmor. Dagen fortsätter att förflyta med svaga varierande vindar från väst. Vi byter till den större focken på 100 kvm för att få lite bättre båtfart.
Onsdagen den 13 maj 2010
Under natten får vi besök av delfiner. Vi passerar flera plattormar. På morgontimmarna kommer det lite vind och vi får fin segling under några timmar. Vinden kommer och går under dagen. Framåt kvällen stabiliserar sig vinden från syd och vi får en fin segling in mot Skottland. Vi styr mot angöringsfyren Mickle Mackie som ligger strax syd om Peterhead. När vi ytterligare närmar oss vår destination tilltar vinden och ligger mellan 15-20 knop och vi loggar runt 10 knop. För att underlätta nedtagningen av focken faller vi av så vi får lä av storseglet. När focken är nere sätter vi fast lazy-jacks till storseglet och seglar runt 9 knop mot inloppet till Peterheads hamn. När vi närmar oss hamnen tar vi ner storseglet och efter detta anropar vi hamnen på VHF kanal 14. På grund av vårt djupgående (3,05 meter) blir vi anvisade att ligga i fiskehamnen istället för marinan. Vi håller kontakt med hamnkontrollen hela vägen in i hamnen och får direktiv att lägga oss i den inre bassängen i södra delen av fiskmarknaden. Strax efter midnatt har vi förtöjt och är klara för att gå till kojs.
Torsdagen den 13 maj 2010
Det är cirka tre meter tidvatten denna tid på året i Peterhead. När vi la till i natt var tidvattnet nästan som högst. Vi la därför rejält med slack på förtöjningslinorna. Tidigt på morgonen vid kl. 06.30 LT är tidvattnet som lägst. Förtöjningarna kontrolleras därför så att de inte är för spända när vattnet går ner. När vi kom under natten fick vi tips från en fiskare om att vi säkert kunde få låna duscharna på sjömanshemmet. Det visade sig inte vara några problem. Timo ordnar en minibuss under förmiddagen och vid lunchtid bär det av mot whiskyområdet Speyside. Vi kör upp längs med kusten och stannar i byn Banf för lunch. Banf är en liten kustby i bukten Morey Firth. Här finns också en hamn. Denna är dock så grund att vid lågvatten fiskeflottan står på botten. Mätta och belåtna går vår färd vidare mot Macduff och därefter Kieth. När vi passerat Kieth besöker vi destilleriet Aberlour som ligger vid staden med samma namn. Klockan har blivit lite mycket och det är för sent för en rundtur på destilleriet. Vi åker upp längs med väg A 946 som leder mot Elgin och på vägen stannar vi till vid The Macallan. Här blir vi välkomnade med en 10 årig Fine Cask. Vi ser oss omkring på destilleriet och gör inköp i butiken. Det är nu dags att åka tillbaka till båten och vi väljer den norra kustvägen genom det fina skottska landskapet. När vi kommer tillbaka till Celeste är vattnet som lägst och Celeste ligger nu tre meter längre ner än när vi lämnade henne. Vi langar ner våra inköp ombord och intar sedan middag på en pub i Peterhead. Tillbaka i båten avslutas dagen med en avsmakning av Aberlour 10 respektive 16 år.
Fredagen den 14 maj 2010
Vår tanke var att gå upp tidigt för att komma iväg till Speyside så fort som möjligt på morgonen. Alla är dock trötta och vi sover till kl. 08.00 LT. Det ordnas med ny mutter till infästningen av bommen och därefter åker vi tillbaka till Speyside. Vi kör mot Elgin och efter detta ner på väg A 946. Vårt första stopp blir vid Ben Riach. Detta destilleri har inget besökscenter. Vi är dock tillåtna att vandra omkring fritt på området och utan guide titta närmare på whiskytillberkningsprocessen. Härefter besöker vi Glen Grant. Vi går en guidad tur och får närmare kunskap om Glen Grants historia och tillverkningen av whisky. Rundturen avslutas med en provning av Glen Grant Major Reserve (en balndning av 6 till 8 år gammal whisky) och Glen Grants 10 åring. Vårt nästa stopp blir vid Glenfiddich som ligger i Dufftown. Vi går omkring på området och gör inköp i butiken. Klockan har hunnit att bli mycket och vi har inte ätit lunch. I Dufftown stannar vi därför för Fish n´ ships. Det är nu dags att åka tillbaka till båten och vi väljer en sydigare väg tillbaka. Det är mycket vackert böljande landskap. På vår resa tillbaka till båten passerar vi flera destillerier, såsom Strathisla, Glendronach, Glenrothes m.fl. I morgon skall vi lägga loss norr över och vi passar därför på att bunkra båten når vi har minibussen till hjälp för transport. Efter inköp tar vi varorna ombord på båten, lämnar tillbaka minibussen och avslutar dagen på en indisk restaurang i Peterhead.
Lördagen den 15 maj 2010
Det är en solig morgon. Idag skall vi lägga loss norr över mot Orkney och Kirkwall. Vi hämtar den beställda bulten till bommen och äter frukost. Peterhead är en starkt trafikerad hamn och den största i Storbritannien för lossning av white fish (torsk, hälleflundra m.fl. fiskar). Före det att vi lägger loss måste vi därför anropa hamnkontrollen för att få klartecken. Det är ingen inkommande eller avgående trafik för tillfället och vi går ut ur hamnen och sätter storseglet i Peterhead Bay. Det blåser en svag vind mellan 5 och 10 knop från syd ost. Ute på havet hissar vi focken och sätter kursen mot Ratrey Head. Vinden kommer och går under dagen och det blir tidvis motorgång. Enligt prognos skall vinden tillta från väst framåt kvällen och vid tiotiden kommer en fin sydvästlig vind. Vi har en fin segling för storsegel och fock mellan 8 till 10 knop.
Söndagen den 16 maj 2010
Den fina västliga vinden håller i sig under natten. Framåt fyratiden på morgonen närmar vi oss Orkneyskärgården. Vi skotar in och kryssar oss in mellan ön Stronsay i norr och Derness i söder i Stronsay Firth. Vidare väst går vi genom Shipensay Sound mellan öarna Shipansay i norr och Mainland i söder. När vi rundat udden Car Ness och gått runt Thieves Holm har vi Kirkwall i söder. Vi går in i Bay of Kirkwall, tar ner focken och storseglet och styr för motor mot hamninloppet. Kirkwall marina färdigställdes under våren 2006 och har flytbryggor med vatten och el. Kl. 07.00 LT lägger vi till längst ut i hamnen där vi vet att det är tillräckligt djupt för Celeste. Efter att vi gjort klart skepp tar vi oss en hamnare. Det är fortfarande tidig morgon. På förmiddagen kommer hamnvakten och vi får nyckel till Orkney Boating Club där det finns duschar i källaren. Highland Park öppnar kl. 12.00 och vi beslutar oss för att promenera upp till destilleriet för att vara där vid öppningsdags. På Highland Park går vi en rundtur och handlar i destilleriets butik. Highland Park är ett av de få destillerier som har kvar sitt Malt floor och vi får följa hela whiskytillverkningsprocessen. Efter Highland Park tar vi oss tillbaka till båten och äter sedan en god lunch uppe på huvudgatan i Kirkwall. På vägen till lunchrestaurangen reserverar vi bord för middag på Kirkwall Hotel. När vi fått mat i magarna duschar vi och vissa av oss tar ett dopp från aktern på Celeste. Det är inte speciellt varmt i vattnet, kanske runt 8 till 10 grader. Nyduschade äter vi en god middag på Kirkwall Hotel och kvällen avslutas på en lokal Pub.
Måndagen den 17 maj 2010
Orkney har en nära koppling till Norge och Norges nationaldag firas även här. Vissa av oss beslutar oss därför att vara kvar i Orkney och föja festligheterna när andra ser sig om på ön. De som väljher att se sig om hyr bilar i Orkney och åker till Standing Stones of Stronnes och Ring och Brodgar som är två fält med stående stenar i cirkel. Bilturen går även till Stromness, den andra större staden på Orkney som ligger i Scapa Flow. De som är kvar i Krikwall följer festligheterna i stan. Det går en parad från hamnen upp till katedralen, St Magnus Cathedral, där det hålls tal av bl.a. den norska konsulen från London som kommit på besök. På eftermiddagen besöker vi whiskybutiken, John, Scott & Miller och lämnar tomhål i hyllorna efter våra inköp. Vi har blivit inbjudna till att delta i festmiddagen på British Legion. Det är första gången för de flesta av oss som vi skålar för den svenska kungen och även den norska och den engelska drottningen. Efter middagen är det dans till lokal musik. James från Highland Park som vi stiftat bekantskap med under våra besök på Orkney är med på festen. Han ser till att vi på svenskbordet får fin service. Till kaffet bjuder han oss även på Highland Park 12 år. Framåt midnatt är fetligherna slut och vi beger oss tillbaka till Celeste.
Tisdagen den 18 maj 2010
Det är strålande sol på Okney och varmt för att vara i Skottland. Efter frukost bunkrar vi mat för vår resa tillbaka över Nordsjön. På förmiddagen kommer James från Highland Park på besök tillsammans med två vänner. Vi tar ner nya grib-filer och det visar sig att det är bra föutsättningar. Till en början skall vinden blåsa från sydost för att därefter vrida mot syd och vidare mot sydväst. Vinden avtar därefter helt då vi går in i ett nytt vädersystem för att därefter vrida mot nordväst och väst. Kl. 13.40 LT lägger vi loss från Kirkwall. Vi går för motor ut ur Orkneyskärgården tills det att vi kan gå fria för Aus Skerry. Med fullt storsegel och liten fock lämnar vi Orkney i vårt kölvatten. Det är strålande sol och fin vind. Vi loggar mellan 5 till 7 knop och vinden håller i sig hela dagen. Framåt kvällen tilltar den något och vi har en stabil gång. Eftersom vinden har legat på sydväst de senast dagarna är det ingen direkt sjö på Nordsjön.
Onsdagen den 19 maj 2010
Den fina vinden håller i sig hela natten och vi loggar mellan 6 till 8 knop. Vi håller en kurs strax över 90 grader men strömmen tar oss norr över så vår kurs över grund blir mot Stavanger. Det utlovade vindvridet enligt prognos kommer under eftermiddagen och vi kan hålla kurs direkt ner mot Lindesnaes. Vinden avtar och vi sätter den större focken efter middagen. Vi passerar Brae Oilfield och går över Utsira grund. Framåt kvällen avtal vinden ytterligare och det blir motorgång resten av dagen.
Torsdagen den 20 maj 2010
Det är lite vind hela natten och dimbankar bildas över Nordsjön. På morgonen kommer den utlovande vinden från nordväst eftersom vi nu gått in i nästa vädersystem. Vinden tilltar på förmiddagen och vi har en härlig segling mot norska kusten. Vi ligger stadigt mellan 10 till 13 knop och registreras som mest 13,5 knop över grund. Tidvis är det kraftig sjö när vi passerar de områden utanför kusten där det varnas för svåra vågförhållanden. Utmed norska kusten går den Den Norska Kustströmmen västgående. När strömmen möter den västliga vinden uppstår en brant sjö som vid kraftiga vindar kan vara besvärlig. När vi kommer in lä om norska sydkusten minskar vågorna och frampå dagen även vinden. Vi planerar att sätta spinnaker men vinden vrider och vi väljer istället att spira focken för att avvakta stabila vindförhållanden. Vinden avtar helt mot kvällen och det blir åter motorgång.
Fredagen den 21 maj 2010
Under natten är det fortsatt lite vind. Framåt morgonen kommer vinden från nord väst och vi seglar fint på full stor och fock. Det har varit stilla en längre tid och det går ingen sjö. Vi förbereder och hissar gennaker. Med cirka 450 kvadratmeter segel har vi en fin gång in mot danska västkusten. Vår waypoint ligger strax norr om Skagens rev innanför nordpricken. Vid lunchtid rundar vi revet och sätter kursen söder över ner mot Skagens hamn. Det är strålande sol och riktigt varmt. Kl. 14.40 LT lägger vi till i hamnen. Det blir en fin eftermiddag och en kväll som avslutas på Buddy Holly.
Lördagen den 22 maj 2010
Klarblå himmel och sommarvarmt väder i Skagen. Jämfört med den temperatur som vi tidvis haft ute på Nordsjön, känns det som att vi kommit till Tropikerna. Vi tar det lite lugnt på förmiddagen och vid lunchtid går vissa av oss och hyr cyklar. Turen går först ut till grenen där det blir bad. Därefter tar vi oss över till västsidan av revet och Gammel Skagen. Det blir en fantastisk lunch med ”den lille” i solen på restaurang Soemaerket. Åter i Skagen blir det skaldjur till middag i Celestes sittbrunn. Även denna kväll avslutas ute på byn.
Söndagen den 23 maj 2010
Sista dagen på vårt äventyr. Det är en nordvästlig vind på cirka 15 till 20 knop. Vi lägger loss på förmiddagen. Utanför hamninloppet sätter vi storen och efter detta focken. I cirka 8 knop stäver vi tillbaka mot Göteborg med kurs mot Vinga i strålande solsken. När vi närmar oss svenska kusten tilltar vinden ytterligare. Det blir en härlig avslutning med 10 knop in Göteborgs hamninlopp tillbaka till Långedrag.