Välkommen

I den här bloggen kan du följa segelbåten S/Y Celeste of Solent.

Celeste är en 65-fots racer/cruiser som seglar charter och äventyrsseglingar i huvudsak i Europa.

onsdag 16 december 2009

Celeste Christmas Race 2009

Onsdagen den 16 december 2009

Det snöar över Göteborg och till kvällen lägger Celeste loss för sin julsegling till Köpenhamn.

Vi samlas ombord mellan kl. 18-00-19.00. Det bjuds på pizza och vi bekantar oss med varandra. Kl. 20.00 är vi klara för avgång. Vi släpper förtöjningarna. Det är lågvatten och vi får problem med att komma ut ur hamnen. Med hjälp av Sjösportskolans kursbåt Navica är vi ute på fritt vatten efter en timmes manövrar. Alla tycker det är kul att vara på väg. Vi går för motor ut mo Böttö. Vid Trubaduren sätter vi segel. Vi hissar storen med ett rev och sätter kurs söder över. Det blåser en nordostlig vind mellan 20-30 knop. Celeste loggar cirka 10 knop över grund. Eftersom vi har god fart avvaktar vi med storen. Det är ganska kallt, runt 0 grader. På grund av den låga temperaturen delar vi in oss i fem vaktlag med entimmarsvakter. Vi forsar genom den stjärnklara natten ner mot Öresund.


Torsdagen den 17 december 2009

Natten är kall och det blir kraftig nerisning ombord. Vi har med oss salt för att preparera sittbrunnen för att minska halkrisken. För att få en lugn gång väljer vi att gå nära land. Kl. 04.00 kan vi skymta Kullens fyr. Vi styr rakt på fyren med en vindvinkel om 100 grader. Farten håller sig mellan 9 och 15 knop. Vid åttatiden går vi in i Öresund. Solen lyser och det är mycket vackert när den reflekterar på vår nerisade Celeste. Vinden har avtagit något och vi sätter gib # 4. Farten ökar och ligger mellan 8 till 12 knop. Vi närmar oss Köpenhamn. Förberedelsen med avisning startar. Med gummiklubba hackar vi loss is från fall, avlastare winschar m.m. Kl. 12.30 tar vi ner seglen vi inloppet till Köpenhamn. För motor går vi in mot Nyhamn där vi förtöjer kl. 13.30. En underbar men kall segling ner till Danmark. Vi iordningsställer Celeste. Vissa tar en tur på stan och andra en tupplur. Vi belsutar oss för att äta middag ombord under kvällen. Det bjuds på fläskfilé, med honungsglacerad lök, sherrysvampsås och ris. Vi avslutar kvällen på Nyhavn 17 med en Irish Coffee.


Fredagen den 18 december 2009

Dagen är vikt för jul i Köpenhamn. Vi duschar uppe på Sjömanshemmet och äter därefter en rejäl frukost bestående scrambled egg, smörgås, yougurt, kaffe, te, juice m.m. Efter detta beger vi oss upp på stan. På Ströget går vi in på ett kaffé och tar en värmande glögg och till detta små äpplepankaksbullar med jordgubbssylt. Det är kallt i Köpenhamn med frisk vind och minus fem grader. Framåt eftermiddagen intar vi smörrebröd på Elke Käller vid Nyhavn. På kvällen får vi besök av Christian Lanz som var med ombord på Four Country Race 2009. Det bjuds på Dr Nielsen och Gammeldansk ombord och till detta kanderade mandlar, choklad, skumtomtar m.m. Kl. 19.00 går vi ut i Nyhanv på Heerford Beef och äter hummer, pepparstek och till eferrätt Irish Coffee. Kvällen avslutas på en bar i Nyhavn.


Lördagen den 19 december 2009

Idag skall vi segla åter mot Sverige och Långedrag. Johan kommer med den utmärkta idén att vi kan äta frukost på Sjömanshemmet och så blir det. Efter frukost och när vi gjort ordning Celeste för avgång lägger vi loss kl. 10.40. Vi går för motor ut mot Flakfort där vi sätter storen. Prognosen är ostliga vindar som skall avta något för att därefter vrida mer på syd och åter tillta. Vi har verkligen vindarna med oss på denna tur. När storen är satt hissar vi gib # 4. I cirka 10 knops vind från 70 graders vindvinkel loggar vi mellan 6 och 9 knop. Vi styr rakt norr över förbi Vens västkust och därefter upp mot sundet mellan Helsingör och Helsingborg. Solen värmer på vakten i sittbrunnen. Nera i Celeste förbereds middagen som idag består av pannbiffar med pasta Alfredo. Mörkret faller och vi styr ut över Kattegat.


Söndagen den 20 december 2009

Det är en kolsvart natt. Vinden har vridit mer på syd och styrkan kommer och går. I lätta vindar från aktern är det ibland svårt att hålla kurs, speciellt när det är mörkt. Vinden tilltar fram på småtimmarna och vi gör god fart. Om vinden håller i sig kan vi förvänts vara framme i Långedrag tidigt till morgonen. Vi passerar mellan Nidingen och Fladen och styr upp mot Trubaduren. Vid sextiden styr vi in mot Göteborg och lägger till i Sjösportskolans hamn kl. 06.45. Det är Celeste sista tur för säsongen och samtliga segel tas i land inklusive storen som monteras av från mast och bom. Vid niotiden är vi klara efter lite värmande glögg i salongen och vi skiljs åt efter ett annorlunda vinteräventyr på Celeste. På Celeste bordläggning står det "Life at the extreme" från tiden med Volvo Ocean Race. Frågan är om inte denna segling just var "Life at the extreme".