Måndagen den 23 juli 2007
Kl 18.00 lokal tid och 16.00 UT lägger Celeste loss från hamnen i GKSS med kurs mot Färöarna. Två härliga veckor väntar.
Tisdagen den 24 juli 2007
Det blåser relativt lite under natten och vid kl. 02.30 UT dör vinden helt. Vi sätter igång motorn och tar ner förseglet. Vi girar 30 grader babord med kurs mot Lindesnäs. Enligt vind utsikterna skall vinden vrida mot nord ost och vara svag hela dagen. Det visar sig stämma och det blir en dag för motor över ett stilla Skagerrak. Kl. 18.00 UT kommer den utlovade västliga vinden. Det blåser cirka 10 knop. Vi stänger av motorn och hissar focken. Vår position är 57’54 Nord och 008’00 Ost. Strömmen utmed norska Sörlandet ger oss extra fart. Farten över grund (SOG) ligger mellan 9-10 knop och genom vattnet cirka 7-8 knop. Vår skenbara vindvinkel (Apperent wind angel, AWA) mot vinden är mellan 20-25 grader. Hampus tillagar helstekt fläskfilé till middag - mycket gott. Frampå kvällen vrider vinden mot nord väst och tilltar. Vi tar ett rev i storen, revar focken och hissar stormfocken. Vi befinner oss utanför Lindesnäs och har en västgående ström på cirka 1-2 knop. Detta bidrar till att sjön växer och vågorna blir branta. Det är relativt tufft ombord och förskeppet slår i vågorna.
Onsdagen den 25 juli 2007
Den kraftiga nordvästliga vinden håller i sig. Vi arbetar oss väster ut och vågorna minskar i takt med att den västgående strömmen avtar. Vid kl. 0100 UT är sjön mer behaglig och det är bekvämare ombord. Enligt prognosen skall vinden vrida mot syd på grund av ett lågtryck som kommer att passera syd om oss. Kl. 09.00 UT har vinden vridit under 270 grader och vi beslutar oss för att slå över till babords halsar. Vi seglar en kurs om cirka 320 grader över grund (Course Over Ground, COG) rakt mot Shetland. Under dagen vrider vinden ytterligare mot syd och vi har en härlig segling i mellan 7-9 knop med AWA om cirka 50 grader. På kvällen är vindvinkel på 120-130 grader och vinden har vridit till 150 grader och tilltagit i styrka till mellan 15-20 knop. Vi seglar mellan 8-10 knop med bibehållen kurs 320 COG.
Torsdagen den 26 juli 2007
Natten inleds med underbar undanvindssegling i 8-11 knop. Vi får besök av delfiner och det skymtas även en Vikval några hundra meter från båten. Oljeplattformarna börjar dyka upp en efter en. Vi passerar bl.a. Gryphon Oil Field och Buakland Oil Field. Den fina sydliga vinden håller i sig under dagen och vi fortsätter att ”plocka distans”. På eftermiddagen kan vi skymta Out Skerries och Walsay i nord väst. Vi bedömer att snabbaste vägen förbi Shetland under rådande förhållanden är att gå igenom Yell Sound. Vi sätter kursen mellan Out Skerries och Walsay. Vinden lättar något och vi beslutar oss för att sätta spinnaker. Efter det att spinnakern reparerats från tidigare skada har vinden avtagit ytterligare. Det blir därför motorgång istället för spinnakersegling. Vi har beräknat strömmarna rätt och får en fin segling genom Yell Sound under kvällen. Landskapet i Shetland är fantastiskt fint och alla ombord följer vår resa genom sundet. Vi passera Lunna Holm, Orfasa, Samphrey, Mussel Loch och Bigga - går genom Uvea Sound förbi Uynarey och Brother Isle - genom Ness Of Sound och norr över förbi Muckla Holm med kurs mot Gruney. Hampus och Johanna lagar en god Chicken Tai och det blir en mycket god middag som avslutning på vår lilla skärgårdstur genom Shetland. Vi går ut mellan Point of Fethaland och Gruney med Ramna Stacks och sätter kursen 300 grader mot Färöarna. Enligt prognosen skall det bli kuling från nord ost till nord och vi befinner oss i centrum av lågtrycket med svaga vindar. Vi prövar att sätta focken för att se om det bär med segel. Dyningen är dock för kraftig så det slår i seglen, Vi tar ner förseglet och behåller storseglet för att stabilisera gången och sätter motorn på 2000 varv. Det lär bli en natt för motor i stiltje.
Fredagen den 27 juli 2007
Det är lugnt hela natten och vi går för motor. Förmiddagen är också lugn. Vi går för motor över Norska havet och närmar oss västliga sidan av ett lågtryck som vi nu befinner oss i centrum av. Enligt prognosen har vi att vänta nord ostliga medelvindar på upp till 30 knop. Senaste väderprognosen meddelad av Safenet via Sat C meddelar:
LES 102 - MSG 3004 - MetWarn/Fore Safety Call to Area: 1 - PosOK
STRATOS CSAT 2T 989 EXPECTED 64 NORTH 10 EAST 989
BY 280000UTC. LOW 61 NORTH 04 WEST 991 LOSING ITS IDENTITY. LOW 49
NORTH 48 WEST 998 EXPECTED 46 NORTH 38 WEST 1000 BY SAME TIME. AT
270000UTC, LOW 51 NORTH 38 WEST 1002 LOSING ITS IDENTITY. HIGH 60
NORTH 46 WEST 1014 EXPECTED 58 NORTH 39 WEST 1017 BY 280000UTC. NEW
HIGH EXPECTED 66 NORTH 29 WEST BY SAME TIME
FAEROES SOUTHEAST ICELAND
NORTH OR NORTHEAST 5 TO 7, OCCASIONALLY GALE 8. MODERATE OR ROUGH,
OCCASIONALLY VERY ROUGH. RAIN OR SQUALLY SHOWERS. MODERATE OR GOOD,
OCCASIONALLY POOR.
Vår distans kvar till Färöarna är 75 M kl 13.00 UT, Kl. 16.00 UT tilltar vinden från nord. Vi sätter stormfocken och ett rev i storen. Efter 30 minuters segling med ett rev tilltar vinden ytterligare och vi tar andra revet. Vi seglar med en vindvinkel på 80 grader med kurs mot Nolsoys södra udde. Farten är mellan 8-14,5 knop och den sanna vindhastigheten (TWS) är cirka 30 knop. Vi får en fantastiskt fin segling över Norska havet in mot Färöarna. Kl 22.00 UT siktar vi Nolsoy i fören.
Lördagen den 28 juli 2007
Kl. 00.45 UT lägger vi till i Torshavn på Vestera Bryggda efter anvisning från port control på VHF kanal 12. Eftersom vi åt en tidig lunch är vi alla lite hungriga. Hampus lagar till en utsökt middag bestående av köttfärsbiffar, ungsbakad potatis och sallad. Det visar sig att vi lyckats pricka in Färöarnas nationaldagsfirande, St. Olafs dag. Det är festligheter i Torshavn och befolkningen, ung som gammal, har folkdräkt. Kl. 15.00 lokal tid (UT+1) börjar den årliga Färöingarodden. Det är roddtävling mellan olika lag i hamnen med Föröingar, en smal båt med fyra till tio roddare. Både TV och radio följer rodden och sänder direkt. Efter rodden går vi och tar en öl före middagen. Vi äter på Restaurant Rio Bravo inne i Torshavn.
Söndagen den 29 juli 2007
Under lördagen och söndagsförmiddagen har vi försökt att få tag i hyrbilar. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Istället för hyrbilar bestämmer vi oss för att ta en busstur och åker med buss 400 till Klaksvik som ligger på Bordoy. Resan med bussen går över Stremoy, Eysturoy till de norra öarna och Bordey. Landskapet är storslaget med höga gröna berg mer vattenfall och moln vid topparna. I takt med att vi kommer längre norr ut blir vädret allt molnligare. På Eysturoy börjar det regna. Det verkar som det är regnigare på norra delen av Färöarna på grund av att bergen här är högre. Framme i Klaksvik efter den 5,6 km långa tunneln mellan Eysteroy och Bordoy tar vi en promenad i Klaksvik. Det är regnigt och kallt. Efter promenaden tar vi buss 400 tillbaka till Torshavn. På kvällen går vi och äter Pizza buffé och efter detta går vi till Hotel Torshavn för en drink efter maten. Tillbaka i båten sitter vi och pratar lite i salongen före läggdags.
Måndagen den 30 juli 2007
Vi går upp lite tidigare denna dag eftersom det är dagen för avfärd mot Sverige och Göteborg. Efter frukost går halva besättningen och handlar och andra halvan gör båten sjöklar. Båten är bunkrad vid 12-tiden och vi går till City Burger i Torshavn och äter Hamburgare till lunch. Efter detta blir det en liten shopping tur på stan före det att vi samlas i båten för avfärd. Vi lägger loss kl. 16.10 lokal tid. Det är uppehåll och ganska klart. Under vår färd ur från Torshavn är det ett ivrigt fotograferande av det fantastiska landskapet med molntäckta bergstoppar. När vi rundat Nolseys södra udde sätter vi kursen 120 grader mot Shetland och Ramna Stacks. Vinden avtar dock något och vrider till väst nord väst. Vi lägger därför ny waypoint mellan Shetland och Fair Isle i Fair Isle Channel Vinden avtar dock ytterligare och vi får gå över till att styra på vindvinkeln eftersom dyningen gör att det slår i seglen när vindvinkeln är över 120 grader AWA. Efter några timmar tilltar vinden och vi kan åter styra på vår waypoint syd om Shetland. Ett lågtryck befinner sig ute på Atlanten och det har en prognostiserad bana över oss. Detta medför att vi kommer att få starka sydliga vindar om prognosen stämmer. Det är därför inte till vår nackdel att styra mer mot syd än behövligt, eftersom detta kommer att vara till vår fördel när vinden vrider och tilltar. Under kvällen fortsätter vår kurs syd ost över Norska sjön.
Tisdagen den 31 juli 2007
Under natten har vi en jämn fin gång över atlantdyningen. Vinden ligger kvar på cirka 10 knop TWS och riktningen är 270 grader, d.v.s. rakt västlig. Vi gör mellan 8-10 knop för full stor och fock med en AWA som varierar mellan 70-80 grader. Vid position 61’15 N och 005’50 W passerar vi en fiskebåt och vi kan se några fiskebåtars lanternor längre norr ut. Annars är det ingen trafik. Kl 05.00 UT vrider vinden mot syd och tilltar något. Vi har arbetat oss söder ut och ligger på bra position. Vinden fortsätter att vrida och tillta. Vår COG är 145 grader och på grund av vindvridet seglar vi med en skenbar vindvinkel (AWA) om 20-25 grader. Farten är 6-7,5 knop. Vi beslutar oss för att falla mot Ramna Stacks och Yell Sound istället för att pressa oss mot vinden syd om Shetland Mainland. Vid position 60’34 N och 003’33 W girar vi till kurs (COG) 90 grader mot Ramna Stacks vid inloppet till Yell Sound. Det blir behagligare gång, farten ökar och vi loggar nu mellan 9-11 knop. Kl. 16.00 UT når vi Yell Sound. Det är en kraftig sydlig vind på cirka 20-30 knop. Vi tar ner stormfocken och tar ytterligare ett rev i storen. Med stöd av motorn kryssar vi oss för bara revad stor ner genom Yell Sound. Sjön har lagt sig på grund av land lä och det ges ett utmärkt tillfälle att laga middag. Lasse lagar en god tai-måltid. Vi håller oss väster ut i sundet och passerar Muckle Holm, Outer Skerry, Tinga Skerry, Bigga samt Samphrey. Eftersom det är stark sydlig vind beslutar vi oss för att gå norr om Out Skerries. Vi gör mellan 7 och 8 knop för bara storen med två rev. Det går stabilt och vi beslutar oss för att behålla nuvarande segelsättning tills det att vinden avtar, vilket den enligt prognosen från våra nerladdade grib-filer skall göra vid midnatt UT. Grib filerna har varit till stor hjälp under vår seglats och det rekommenderas en närmare titt på http://www.grib.us/.
Onsdagen den 1 augusti 2007
Den kraftiga sydliga vinden håller i sig fram till kl. 02.00 UT då den avtar och vrider mot väst. Kl. 02.00 UT sätter vi stormfocken och en timme därefter tar vi ut ett rev i storen. Frampå morgonen tar vi ut ytterligare ett rev och på förmiddagen byter vi till fock. Vi seglar mellan 8-10 knop. Det blåser 12,5 knop TWS och vindens riktning är 241 grader. Vi har en kurs över grund (COG) på 135 grader och styr på Norges syd kust. Kl 11.00 UT har vi passerat Bergen Bank och vår position är 59’34 N och 002’40 E. Det är uppehåll och solen tittar fram. Det är skönt att få torka sjökläderna efter det senaste dygnets ihärdiga regn. För om oss ser det dock mörkare ut och enligt prognosen ligger det ett regn väder som sträcker sig från Skottland till Norges syd kust. Det skall emellertid inte vara så kraftigt utan ha en prognostiserad regnmängd per timme om 1 mm. Kl. 12.30 UT kommer det lätta regnet. Vinden håller i sig och vi gör god fart mot vår nästa way point, Lindesnäs. Kl. 16.00 dör vinden ut och vi sätter på motorn. Det skall nu enligt prognosen vara lugnt de närmsta 24 timmarna. Vi får hoppas på att vi kan få lite bris när vi närmar oss norska kusten.
Torsdagen den 2 augusti 2007
Det blev motorgång hela natten. Enligt prognosen dröjer vinden till kvällen. Vi går för motor utmed norska kusten. Kl. 15.00 UT passerar vi Lindesnäs. Kl. 17.00 UT ökar vinden till 5-10 knop med en vinkel om 270 grader. Vi stänger av motorn och hissar focken. Det är en relativt kraftig dyning från syd och vi får skära något mot syd för att det inte skall slå allt för mycket i seglen. Vår kurs till Skagens rev är 95 grader. Vi går dock 135 grader på grund av dyning och svag vind. Enligt prognosen skall det vrida till nord västlig vind och vinden skall fortsätta att vara svag. Det gör därför inget att vi arbetar oss söder ut eftersom detta kommer ge oss en bättre vindvinkel när skiftet kommer. Kl. 18.00 vrider vinden och vi gippar över till babords halsar. Vi får en fin segling i en blodröd solnedgång. Vi har ätit sill till lunch och alla är relativt mätta. Till middag blir det därför Johanna och Hampus utsökta sparrissoppa. Oxfilén som legat i marinad under dagen tar vi i morgon istället. Kl. 21.00 UT har vi 75 M kvar till Skagen rev. Vår COG är 80 grader och SOG 7,5 knop. Det blåser 12,5 knop i väst nordvästlig riktning.Fredagen den 3 augusti 2007
Fredagen den 3 augusti 2007
Natten förflyter med underbarsegling i månsken över Skagerrak. Vinden håller sig mellan 10-17,5 knop. Frampå morgonen ser vi Skagen i öster. Vi styr mot nordpricken vid Skagens rev. När vi rundat revet får vi brantare vindvinkel och ett fint race in mot Skagen. Kl. 09.00 lägger vi till i gästhamnen. Vi köper färskt bröd och äter en god frukost. Det är soligt och varmt och vi har en trevlig dag i Skagen. På kvällen gör Hampus och Johanna en otroligt god oxfilé. Efter detta går vi Packhuset och vissa ur besättningen går vidare till Budy Holly.
Lördagen den 4 augusti 2007
Vi tillbringar dagen i Skagen. Det är soligt och ganska blåsigt. Vissa hyr cyklar andra stannar i Skagens by. På kvällen bjuds det underbar en fiskmåltid i båten.
Söndagen den 5 augusti 2007
Vi går upp lite tidigare än igår eftersom vi skall segla över till Sverige. Efter frukost lägger vi loss från Skagen kl. 07.30 UT. Det är en härlig sydlig vind och solen skiner från klar himmel. Vi seglar mellan 8-12 knop. Vinden lägger sig något mitt ute på Kattegat men tilltar åter när vi närmar oss Sverige. Kl. 12.00 UT (14.00 lokal tid) lägger vi till i Långedrag, GKSS, efter 4,5 timmars underbar segling från Skagen. Vi har haft två fantastiskt fina veckor ombord på Celeste.