Fredag börjar med strålande sol. Kastar loss efter frukost och sätter full stor och Jib # 4. Kryssar mot den gröna bojen vid Läsö NE flak. Rundar, (dricker kaffe) och byter till Code 1. Gör 6-7 knop mot Anholt och alla passar på att njuta ich sola en stund.
fredag 31 maj 2013
torsdag 30 maj 2013
Mot Läsö
Celeste kastar loss med ny taggad besättning kl 11.30. Solen skiner och det blåser NO svag vind. Sätter full stor och Jib # 2. Strax utanför Vinga kommer vinden och snart gör Celeste 9 knop mot mål, Österby på Läsö. Kommer fram vid 17-tiden, det är ingen trängsel i hamnen. Det mesta är stängt förutom mataffären. Det blir en kall i eftermiddagssolen på kajen och middag ombord.
tisdag 28 maj 2013
söndag 26 maj 2013
lördag 25 maj 2013
Skagens rev
Kl. 14.15 lokal tid rundar vid nordpricken vid Skagens rev.
Vinden håller i sig och det är lugn fin segling.
Mot Skagens rev
Natten har förflutit under motor. Frampå morgonen kommer
vinden från nord och vi sätter Jib # 4 på 70 kvadtat samt storen med ett rev.
Från att puttrat fram mellan 5-6 knop ökar farten till 9. Det är cirka 50 NM
kvar till Skagens rev. Vi ligger något högt i vind för att slippa ett
eventuellt slag. Vinden avtar något och vi hissar full stor. Det är fin segling
in över Skagerrack.
fredag 24 maj 2013
Åter härlig segling
Solen strålar från en näst intill klarblå himmel och vinden
har avtagit och vridit mo nord. Vi sätter full stor och största focken, Jib #
2. På grund av gårdagens hårda väder har vi inte kommit så långt in i Skagerrack
utan är fortfarande en bra bit från Lindesnäs. Det är en härlig segling. Vinden
är stabil så vi byter till Code 1. Livet ombord är en klar kontrast jämfört medl
gårdagen. På kvällen avtar vinden och det blir motorgång in mot Danmark och
Skagens rev.
torsdag 23 maj 2013
Stormbyar på Nordsjön
Vår färd mot norska kusten fortsätter. Vi har kvar samma
segelsättning och gör mellan 7-9 knop. Vinden tilltar och vi har tidvis fina
surfar. När vi närmar oss Norge vrider vinden något mot ost och vi får skota
hem på seglen. Vinden vrider ytterligare och tilltar. Med en kurs mot 150
grader styr vi ner längs med Norges sydvästra kust. Framåt kvällen tilltar
vinden ännu mer och sjön byggs upp. Till och från blåser det mellan 40-50 knop.
Vattnet släpper från ytan och det är ibland ett helt vitt hav. Det skvätter
från för till akter med sådan kraft att det inte går att titta framåt. Det är
bara en handfull ur besättningen som orkar med förhållandena som råder ombord
och övriga ligger i sina kojer. Vinden håller i sig och vi gör god fart med
lågtrycket, för god fart. Det slår och bankar av sjön ombord. Vi beslutar oss
för att ta ner Jib # 5, ett inte helt enkelt jobb i den hårda vinden. Efter
slit på fördeck med översköljande sjöar är jiben nere och vi slår över till
kontrakurs med motsatt riktning i förhållande till lågtryckets bana. Efter
några timmar lugnar det ner sig och vi kan andas ut.
onsdag 22 maj 2013
Nordsjön
Vinden tilltar och det är till och från svårt att hålla
Celeste på kurs. Vi tar ner Jib # 5 och sätter stormfocken på 35 kvadrat.
Enligt prognos skall det blåsa runt 20-25 knop från nordsväst och senare under
dagen skall vinden tillta ytterligare och vrida något mot nord. Vi har fina
surfar och ligger konstant över 10 knops fart. Storseglet vill ofta trycka upp
båten mot lovart i vindbyarna och den branta sjön gör sitt för att hjälpa till.
För att underlätta seglingen och så att alla kan vara med och styra beslutar vi
därför att ta ner storseglet. Vi lägger oss 60 grader mot vinden så vi får lite
back i seglet och firar ner det och binder upp det kring bommen. Vi hissar Jib
# 5 och seglar nu för två försegel. Båten är betydligt lättare att styra och
det är en behagligare gång. Vi tappar två till tre knop i fart men eftersom
vinden skall tillta allt mer ju längre ut vi kommer på Nordsjön är vi överens
om att nuvarande segelsättning är ett bra beslut.
Pentland Firth
Vi lägger loss kl. 05.30 på morgonen för att vara vid
Pentland Firth omkring slack water vilket är vid niotiden. Det blir motorgång
ner genom Scapa Flow och ost om ön Ftotta sätter vi storen med två rev och
minsta focken, Jib # 5. Det är en härlig segling i smult vatten. Fram i fören
närmar vi oss Pentland Firth och vi kan se på håll hur skön byggs upp. Vi
seglar för styrbords halsar och har vinden akter om tvärs. Strömmen tilltar och
det är tidvis mycket branta vågor. Vi gör som mest cirka 10 knop genom vattnet
men hela 19,2 knop över grund. Vi gippar över till babords halsar vid Pentland
Skerries och sätter kursen 80 grader ut på Nordsjön. Strömmen minskar allt mer
ju längre ut från kusten vi kommer.
tisdag 21 maj 2013
Orkney
Dagen är vikt för rundtur på Orkney. Efter frukost tar vi
lokalbussen från Stromness till huvudstaden på Orkney Mainland, Kirkwall. Vi
kontaktar Highland Park och bokar en rundtur till kl. 12.00. Det blir någon
timma i Kirkwall med besök i whisky butiken John Scott & Miller innan vi
beger oss upp till destilleriet som ligger på höjden bakom stan. Vi går en rundtur
och prover Highland Park 12 årig, 15 årig och 18 årig. Efter besöket på
Highland Park tillbringar vi några timmar i Kirkwall och äter lunch innan vi
tar bussen tillbaka mot Stromness. På vägen tillbaka till Stromness hoppar
vissa av vid the Standing Stones och besöker stenringarna Standing Stones of
Stennes och Ring of Brodgar. Kvällen avslutas med middag på Ferry Inn och
förberedelser inför vår resa över Nordsjön.
måndag 20 maj 2013
Norr om Isle of Lewis
Natten förflyter över atlantdyning för motor. Det är dimmigt
och vi har vakt vid radarn. Vid lunchtid kommer vinden och vi hissar full stor
och Code 1. Det är en mycket fin segling i farter runt 10 knop. Vinden tilltar
allt mer och vi beslutar oss för att byta försegel till Jib # 2. För
spalt-effekt hissar vi även stormfocken som vi enligt prognos nog kommer att få
nytta av vid vår kommande färd över Nordsjön. Det är en härlig segling mot
Orkney och Stromness. I Hoy Sound, infarten till Stromness, är det kraftiga
tidvattenströmmar. Om vi håller nuvarande fart runt 10 knop kommer vi att vara
i sundet tre timmar efter tidvatten när det är som mest ström. Vid sextiden kan
vi skymta Orkneys västkust. När vi närmar oss något ser vi även Old Man of Hoy
styrbord över. Tidvattnet är som mest mitt i sundet och viker av norr över
varför vi väljer att gå söder över i sundet. Vi styr mot Hoy Mouth och vidare
in i Hoy Sound. Till en början är det ström mot i cirka 1-2 knop. Ju längre in
vi kommer i sundet, desto mer ökar strömmen. Som mest har vi 5 knops motström.
Vi får några häriga surfar i overfalls-vågor. När vi passerat Hoy Sound faller
vi av mot Ebbing Eddy och tar ner focken lä om storen. Härefter styr vi upp
norr över in mot Stromness hamn.
söndag 19 maj 2013
Mot Orkney
Under eftermiddagen tar vi ett bad i den kalla viken,
förbereder för avfärd och äter middgag. Kl. 19.45 lättar vi ankar och går för
motor mot Orkney. Det är bleke och dimma. Enligt prognos skall vinden komma i morgon förmiddag.
S:t Kilda
Ovanför piren möter Paul oss som är tillsynsman på ön under
perioden april till oktober. Han delar ut informationsmaterial till oss och
nämner det som är värt för oss att besöka och ger oss tips på en promenadväg
upp längs södra delen av bukten ut mot Dun och tillbaka över fårastigar till
byn. Vi är den första besökande yachten under året. Det är princip stiltje och
solen värmer. Vi börjar vår promenad förbi militärförläggningen som är en bas
för att bevaka de provskjutningar av misiler som sker till och från. Det är en
relativt brant stigning upp på berget Mullach Gelach och 222 meter över havet
har vi fin utsikt över S:t Kilda. Dimma och moln avlöser varandra. Tillbaka ner
över fårastigarna är det inte helt enkelt. Det är branta slänter över gräs och
grästuvor. Efter cirka två timmars promenad är vi tillbaka nere i byn där vi
besöker museet som har bildmaterial från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal som
visar hur livet då var på S:t Kilda. Under slutet av 1600-talet bodde det 180
personer på ön. Populationen har härefter varierat på grund av sjukdomar och
det hårda livet på ön. Den 29 augusti 1930 lämnade de då kvarvarande 36 människorna
ön. Under 1931-1939 anställdes Neil Gillies, en tidigare S:t Kilda bo, ”a S:t
Kildan”, för att se efter fåren på ön. Efter år 1939 har det inte funnits några
åretruntboende på ön. Paul som är en av tre tillsynsmän bor på ön under
månaderna april till oktober. Militärbasen bemannas året runt, men inte av
samma personer. Idag sker kommunikationerna med ön dels med helikopter och dels
med fartyg. Helikoptern kommer normalt en gång per vecka om vädret tillåter.
Sound of Mingulay och ut på Atlanten
Yttre Hebriderna närmar sig och vi passerar norr om ön
Mingulay i Sound of Mingulay. Vi är ute på Atlanten och har kursen 340 grader
mot S:t Kilda. Det går tidvis höga vågor som sköljer över hela båten när vi
forsar fram runt 6-9 knop mot vinden. I gryningen har vi cirka 40 NM kvar till
S:t Kilda. Det är dålig sikt med dimma. Så vi kan inte se den höga ön som vid
god sikt skall kunna ses på detta avstånd. Framåt förmiddagen närmar vi oss ön
Levenish som ligger strax ost om S:t Kilda. Vi faller av mot 290 rader ooch
styr in mot S:t Kilda. Vi tar ner focken och seglar in i Village Bay där vi lä
om berget Oiseval tar ner storseglet. Det går dyning inne i bukten och vi går
långsamt för motor in mot ankringsplatsen som ligger på mellan 5-10 meters
djup. Vi läggar ut ankaret, backar fast det på 2 000 varv på motorn och får ett
utmärkt grepp i sandbotten. Gummijollen pumpas upp och utombordaren monteras varefter
följer lite färjetrafik till och från Celeste in till Landing Jetty som består
av en stenpir med olika avsatser och en stege. Det är enkelt att ta sig i land
från gummibåten. När alla är på ön drar vi upp gummibåten på stranden innanför
piren som varje dag besöks av en säl som ligger och myser i solen.
lördag 18 maj 2013
Mot yttre Hebriderna
Efter middag lägger vi loss kl. 21.00 mot yttre Hebriderna.
Det är fortfarande blåsigt längre ut från kusten och vindarna runt Tobermory
ligger på cirka 10-15 knop. Vi sätter storen med två rev inne i bukten och
hissar den minsta focken, Jib # 5, på 50 kvadrat. I Sound of Mull är det lite
vind så vi får stötta för motor ut norr över förbi fyren Rubha Nan Gall. Vid
norra udden på Tobermory, Rubhana Sealbhaigh med Point Ardmore kommer vinden
och vi stänger av motorn. Vi har en fin segling förbi ön Coll och över Sea of
the Hebrides.
Tobermory
Dagen börjar med dusch uppe på Marina Centret som håller
mycket hög standard. Hamnavgiften betalas och därefter beger vi oss till
Tobermory Distillery för en guidad tur med efterföljande provning av Tobermory
10 och Lediag 10. Vi får även tillfälle att prova Tobermory 15 årig. Det
storhandlas som vanligt i Distillery Shopen. Vi ser oss omkring i Tobermory och
äter lunch uppe på Hotellet som ligger på höjden av norra delen av bukten.
Lunchen avslutas med kaffe i the Tea Room. Vinden har tilltagit från nord och
det går relativ kraftig innbäring i Tobermory bukten. Denna bukt är mycket
skyddad och det enda tillfället då havet gör sig påmint är just vid kraftiga
nordliga vindar. Enligt prognosen skall vinden avta framåt natten och vår plan
är att lägga loss med kurs mot yttre Hebriderna och S:t Kilda till kvällen.
fredag 17 maj 2013
Staffa
Under dagen varierar vinden
från helt stiltje till kraftiga vindar runt 25 knop. Vi seglar utmed Islays
västkust upp mot Mull. Vi går i sundet mellan Iona och Stac Mhic Mhurchaidh. Om
det hade varit goda förhållanden hade vi planerat att stanna till vid ön Staffa
för att åka in med gummibåten i Fingal’s Cave. Det är dock lite för blåsigt så
vi för nöja oss med att passera denna fantastiskt vackra på nära håll. Vi kryssar oss vidare upp
utmed Mull förbi öarna Fladda och Coll innan vi viker av mot ost mot udden
Point Ardmore på Mulls nord kust och går vidare sydost ner mot Tobermory. Kl.
21.50 lägger vi till på flytbryggan i Tobermory Marina.
Tidig morgon i Port Ellen
Kl. 04.30 ringer väckarklockan och det är dags att lägga
loss för vidare färd norr över. Det är en stilla morgon med fin soluppgång över
Port Ellen.
torsdag 16 maj 2013
Ardbeg, Lagavulin och Laphroiag
Efter frukost beställer vi en taxi av Carols Taxi som skall
ta oss till vårt första destilleri för dagen, Ardbeg. Ardbeg grundades år 1810
och har producerar en rökig whisky. Vi går en rundtur på destilleriet som
avslutas med Ardbeg Blasda, Arbeg 10 år, Ardbeg Uigedail samt Ardbeg
Corryvreckan. Vissa ur besättningen tar härefter lunch på The Kiln Café på
Ardbeg och andra skyndar vidare till Lagavulin. På Lagavulin följer en provning
av Lagavulin new make spirit (nygjord sprit som inte lagrats på fat),
Lagavullin 12 årig, Lagavullin 16 årig, Lagavulin Destillers Edition samt
Lagavullin 15 årig Cask Strength från Sherryfat. Sistnämnda blir samtligas
favorit, kanske därför att den endast finns tillgänglig exklusivt för
provningar under denna vecka på Lagavulin. Efter Lagavulin promenerar vi vidare
till Laphroiag för ytterligare en provning. Det blir Laphroaig 10 årig
tillsammans med ost, Laphroaig 18 årig med apelsin samt Laphroaig Quarter Cask
tillsammans med kaffechokladbönor. Tre intressanta kombinationer som gav en
annan dimension till whiskyn. Det har hunnit att bli sen eftermiddag och vi
beställer taxi tallbaka till båten. Ombord blir det firande av Marianne som
idag fyller 50 år. Dagen avslutas på restaurang och besök på Port Ellen Hotel.
Port Ellen Marina
Framåt småtimmarna lägger vi till i Port Ellens mariina.
Pontonbryggan är inte direkt anpassad för båtar av Celestes storlek, men längst
ut på nocken längs med två flytbryggsarmar funkar det fint.
onsdag 15 maj 2013
Utmed Juras sydkust
Corryvreckan lämnas i vårt kölvatten och vi styr ner längs
med Juras södra kust. Vi passerar George Orwells hus där han skrev romanen
1984. Vi har en lugn och fin gång lä om Jura – en klar kontrast mot racet genom
Corryvreckan. Vinden tilltar allt eftersom vi går utmed kusten och vi gör
tidvis upp mot 10 knop i platt vatten. Vid midnatt avtar vinden och det blir en
stilla nattsegling ner mot Jura.
Corryvreckan under segel
Kl. 16:45 lägger vi loss från Oban Marina och styr söder ut
genom Kerran Sound och vidare mot Sound of Inch söder om Isles of Inch. Det
blåser en sydlig vind på cirka 20 knop med byar upp till 30 knop, Vi seglar för
ett rev i storen och Jib # 5. Vi närmar oss Scarbas sydöstra udde och styr in
mellan Scarba och Jura i Corryvreckan. Corryvreckan är ett beryktat sund med
mycket starka strömmar på grund tidvattnet och speciella bottenformationer med
ett djup på 200 meter med en undervattensbergstopp i mitten som mäter endast 30
meter under vattenytan. Det virvlar kring båten och tidvis har vi riktigt fina
surfar på de tidvattenvågor som bildas. Det är inte helt enkelt att manövrera
båten i de starka strömmarna och det krävs 100 procents koncentration. Vid
några tillfällen gör vi hela tio knop genom vattnet men står i princip stilla
över grund.
Oban Destillery
Vår nästa hamn är Port Ellen på Islay. Det är cirka 60 NM
dit från Oban och vi planerar därför att lägga loss framåt eftermiddagen för
att i lugn segling komma fram dit på torsdagsmorgonen. Efter frukpst tar vi
första Shuttlebåten in till Oban kl. 08.30. Vi kompletterar med lite sjökort
m.m. i en båttillbehörsaffär och vissa ur besättningen går därefter och köper
var sin kilt. Vi har bokat rundtur på Oban kl. 13.45 och ser till att få båten
bunkrad efter inköp på Tesco innan detta. Det blir en snabb Fish & Chips
till lunch och sedan besök på Oban Destillery. Oban är det numer enda
destilleriet i Skottland som ligger centralt i en stad. Ingen whisky går till
blendedmarknaden utan allt går till deras egen single malt. Den finns idag i
två varianter, en 14 årig och en Dubble Matured som efter sina fjorton år på
Buorbon fat avslutas med nio månader på Oloroso Sherry fat. På rundturen får vi
även pröva en 10 årig Oban Cask Strength på 59,1 procent.
tisdag 14 maj 2013
Jura
Vår färd med ribben går vidare längs med Juras ostkust ner till
Craighouse på Jura. Här finns en butik, ett hotell och ett destilleri. Klockan
har passerat tolv och vi börjar därför med lunch på Jura hotell. Efter lunchen
går vi en rundtur på Jura Destillery. På Jura bor det idag cirka 200 personer
och av dessa arbetar 18 stycken på destilleriet. Det är en otroligt trevlig och
gemytlig stämning på denna ö. Efter rundturen har klockan börjat närma sig tre
på eftermiddagen och det är dags att ta ribben tillbaka till Oban.
Rib till Corryvreckan och Jura
Vinden har minskat och vridit något mot nord. Kl. 08.30 blir
vi hämtade av den rib som vi bokat för dagen som skall ta oss till Corryvreckan
och Jura. Från marinan går vi söder ut genom Kerran Sound. När vi kommit ut på
havet är det lite stökig sjö men så snart vi kommit in mellan ön Luing och
Lunga stillar det sig något. Vi passerar ön Fladda och går ost om Scarba. Det
är mitt i mellan hög- och lågvatten vilket betyder att det är maximal rörelse
på tidvattnet. Mellan ön Scarba och Jura ligger Corryvreckan som bjuder på ett
otroligt skådespel av virvlande tidvatten strömmar.
måndag 13 maj 2013
Oban
När vi flyttat båten tar vi en promenad runt i Oban och planerar
inför morgondagens aktiviteter. Vi bokar ett bord på Seafood Temple och ordnar
med Rib båt som skall ta oss till Jura.
Ut på havet
Kl. 08.30 går vi in i sista slussen och efter att slussats
ner de sista meterna är vi ute på havet. Vi går för motor förbi Fort Williams
och ut genom Loch Linnhe. Det har precis blivit högvatten som nu är fallande,
så vi har med os strömmen ut. Vid udden Corran Point förstärks den utåtgående
strömmen och vi har tre knop med oss genom sundet. Det är ett mycket varierande
väder, från sol till regn och även hagel. Vinden ligger på sydväst till väst
mellan 10 till 30 knop. Vi seglar för ett rev i storen och minsta focken, Jib #
5, som är på 50 kvadrat. Vi går innanför ön Lismore i Lynn of Lorn och passerar
Appin Rocks där det är stark ström i både sydvästlig och nordostlig riktning. Sundet
in till Oban syns i fören och vid tvåtiden lägger vi till i Oban Marina som
ligger på ön Kerrera utanför Oban. Det är en stark sydvästlig vind och vi
förtöjer utanför en Oyster 575. Efter att ha varit kontakt med hamnkontoret
blir vi anvisade en plats längs med flytbrygga i lovart. Några ur besättningen
står på den låga flytbryggan med fendrar och tar mot oss vid flytten. Från Oban
Marina går det en Boat Shuttle varje heltimma med första turen kl. 08.00 på
morgonen och sista kl. 22.00. Båtfärden in till Oban tar cirka tio minuter.
söndag 12 maj 2013
Aonoch Mor
Vi ligger kvar i Corpach och gör en utflykt till Aonoch Mor,
berget närmast Ben Nevis som har kabinbana och skidcenter. Skidcentret är öppet
december till april och under hela året downhill bana under hela året. På vår
väg till Aonoch Mor passerar vi Ben Nevis Destillery som tyvärr är stängt på
söndagar denna tiden på året. Vid Aonoch Mor tar vi kabinbanan upp till toppen
där det är fantastiskt fin utsikt över det skotska höglandet. Under
eftermiddagen åker vi tillbaka till båten. Kvällen avslutas på restaurangen
Loch in som ligger alldeles nedanför Neptunes Staircase.
Corpach
Slussarna i Caladonian Canal
öppnar klockan 08.30 och stänger kl. 17.30. Strax efter åtta får vi besök av
slussvakten i Banavie som undrar om vi är klarar för att gå ner genom Neptunes
Staircase, de åtta slussar som leder ner till slussarna i Corpach. Vi lägger
loss och går in i första slussen. Samtliga åtta slussar tar cirka en till en
och en halv timma att slussa ner. Vi har sällskap av samma segelbåt, Harmony,
som också följe oss under gårdagen.
lördag 11 maj 2013
Mot Banavie
Vi fortsätter vår resa genom
Caladonian Canal. Första slussarna för dagen är de i Fort Augustus.
Nyttotrafiken har företräde och vi får därför vänta tills det att en tanker slussat
in och det blir vår tur kl. 10.00. Det tar cirka en timma att slussa upp de fem
slussarna. Efter Fort Augustus följer slussarna i Kytra och Cullochy till sjön
Loch Oich. Det är växlande väder, ibland strålande sol och ibland strilande
regn. Efter Loch Oich är det slussen i Laggan. Här har vi kommit till toppen
och vi slussar nu ner mot havet. Med oss i slussarna är även
uthyrningsmotorbåtar. Det är lite si och så med manövrering och hantering av
fendrar, förtöjningar m.m. Vi går för motor över sjön Loch Lochy och kommer
fram till vår sista sluss idag, Gairlochy. Vid sextiden har vi kommit till
Banavie/Corpach. Under hela dagen har det varit fantastiska vyer med höga
snöklädda berg längs med kanalen. Dagen avslutas med middag i sittbrunnen med
utsikt över berget Ben Nevis.
fredag 10 maj 2013
Fort Augustus
Vi hann inte riktigt fram
tills det att slussarna i Fort Augustus stängdes. Det blir en trevlig kväll i
denna lilla by.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)