Välkommen

I den här bloggen kan du följa segelbåten S/Y Celeste of Solent.

Celeste är en 65-fots racer/cruiser som seglar charter och äventyrsseglingar i huvudsak i Europa.

torsdag 30 september 2010

Hummersegling

I morgon kastar Celeste loss för Lobster Cruise 2010. Följ äventyret på denna blogg.

lördag 18 september 2010

Four Country Race 2010

Lördagen den 18 september 2010

Det är en blåsig morgon. Vi samlas ombord på Celeste kl. 09.00 för en genomgång av dagens förberedelser. Det som behöver göras är att handla mat och bunkra vatten och diesel. Under denna tur är vi bara totalt sju personer ombord. Efter det att vi gått igenom inköpslistan, åker vi till ICA Kvantum i Frölunda och handlar. Det blir fem kundvagnar fulla med mat. Kl. 14.00 är vi tillbaka i båten. Vi fyller vatten, stuvar ombord all mat och äter lunch. Vid femtiden lägger vi loss från Långedrag. Det är en kraftig vind från väst och vi förhalar Celeste långsamt akterut från sin förtöjningsplats. Bengt Hässel, som är skeppare på Leontina, hjälper oss att sköta förtöjningslinorna från bryggan. När vi kommit tillräckligt långt akter ut för att gå fri från Leontinas för (båten som är förtöjd på Celeste babordssida i Sjösportskolans hamn) backar vi runt bryggnocken och är ute på fritt vatten. Vi går för motor till Styrsö för att tanka. När vi närmar oss bunkerbryggan i Styrsö Tången förbereder vi för styrbordstilläggning. Det visar sig vara alldeles för blåsigt för att komma till. Efter två försök går vi därför upp med fören mot kaj. Vi lägger en förända längst ut på brygga och därefter vinschar vi in aktern med hjälp av Celestes största vinschar (Lewmar 88). När vi fyllt diesel tar vi ner de senaste väderfilerna från nätet. Den kraftiga vinden skall bestå och även tillta under natten. Enligt DMI (Danska Meteorologiska Institutet) skall det blåsa upp till 18 sekundmeter ute på Kattegatt under natten. Samma prognos visar även Yr (den norska vädertjänsten på nätet) samt Klart.se. Vi är överens om att det inte är en bra start att gå ut i denna vind med Celeste. Speciellt inte eftersom flera ombord aldrig seglat henne förut. Beslutet blir därför att vi ligger kvar i Styrsö under natten. Efter en promenad på ön, där vi klättrat upp på en av ön högsta punkter bakom skolan, äter vi köttfärsbiffar med klyftpotatis och ett glas rött i Celeste:s salong. Vinden visar som mest 35 knop (cirka 18 meter per sekund) inne hamnen. Det känns som ett klokt beslut att ligga kvar i hamn över natten och avvakta bättre förutsättningar.


Söndagen den 19 september 2010

Kl. 06.00 ringer väckarklockan och det är dags att gå upp. Vi beslutade igår att vi skall lägga loss så snart det blir ljust. Det är fortfarande mörkt men gryningen är på väg. Det har ljusnat vid sjutiden och efter frukost lägger vi loss från Styrsö kl. 07.10. Det har mojnat betydligt och inne i hamnen blåser det en västlig vind på cirka 15 knop. För att inte gå direkt ut i kraftig sjö, går vi tillbaka i snobbrännan (farleden mellan Styrsö och Brännö) österut. Vi sätter segel lä om Styrsös ostkust. Vi tar två rev i storen och Celestes minsta fock på 50 kvadrat, Jib #5. Det blir en fin gång ner mot Vargö. När vi passerat Tistlarna om väst lägger vi oss på kurs 200 grader för att gå mellan Läsö och Anholt mot Jyllands ostkust. Det är kraftig sjö. Den sanna vinden, true wind speed (TWS) (Celestes fartvind borträknad) ligger stadigt mellan 25-30 knop. Eftersom Celeste gör fart mot vinden blir vinden över däck, den skenbara vinden, apparent wind speed (AWS) mellan 25-40 knop, d.v.s. tidvis 20 sekundmeter. Som mest har vi en sann vind på 35 knop. Det är som att havet kokar kring oss. När vi kommit söder över och får sjö lä bakom Läsö Flak, grundområdet syd om Läsö, minskar vågorna något. Det är dock fortfarande tuff segling med kaskader av vatten som skvätter från Celestes för över hela båten till aktern. Vi är alla överens om att det var ett bra beslut att avvakta natten innan. Det hade ju varit mycket hårdare att gå ut i mörker och dessutom mer vind. Framåt eftermiddagen närmar vi oss Jyllands ostkust och vi passerar Anholt på västsidan. Vi styr mot Grenå. Ju närmare vi kommer danska kusten, desto mer avtar sjön. Vinden har avtagit och vi byter till Celestes största fock på hundra kvadrat, Jib #3, och efter ett tag tar vi även ut reven. Vi går för bidevind med fullt ställ ner mot Stora Bält. Det är kraftig trafik och vi håller oss nära Samsö utanför trafikzonerna. När vi passerat Samsö blir vi uppkallade av trafikledningen på VHF. Vi anger vår destination och tänkt rutt. Vi blir anvisade att passa på VHF kanal 74 och 16. Vi håller oss på styrbordsidan ner i Stora Bält. När vi närmar oss Stora Bältbron blir vi anvisade att passa på VHF kanal 11 och 16. Stora delar av natten är det mycket radiotrafik, som ofta avslutas med ”have a nice watch”.


Måndagen den 20 september 2010

Efter midnatt passerar vi under Stora Bältbron. Vackert upplysta bropelare i den mörka natten och strax efter oss passerar en Stenafärja, kraftigt upplyst som en julgran. Vinden ligger mellan 10 och 15 knop från sydväst. På radion får vi en varning om ”gale winds”, dvs starka vindbyar. Vi går rakt sydlig kurs ner ost om Langeland. Vinden tilltar och vi byter till Celeste mellanfock, Jib #4, på 70 kvadrat och tar ett rev i storen. När vi närmar oss Langelands södra udde styr vi 145 grader med kurs mot Fehmarn. Vi lättar på skoten och ligger runt 10 knop. Vinden blåser mellan 20-25 knop. Det är lite tryck på rodret och vi tar ytterligare ett rev i storen. I regn och blåst närmar vi oss Tyskland. Vågorna avtar när vi närmar oss Fehmarns nordkust. Vi passerar förbi Puttgarten och styr sydväst ner mot Rostock. Framåt eftermiddagen närmar vi oss infarten till Rostock med Wernemünde. Namnet Rostock kommer av ett gammalt slaviskt ord som betyder bred flodmynning. Vi lägger oss med vinden rakt akterifrån och tar ner focken lä om storseglet. Vi behåller storseglet uppe och styr in i kanalen ner mot Rostock. Eftersom vi är i Tyskland tänker vi att det nog är bäst att hänga upp dagersignalen för motorseglare. Det är ju inte allt för ofta denna hissas och normalt syns den ju bara på tyska segelbåtar som går för motor. Inne i kanalen tar vi ner storen i lä. Vi fortsätter för motor. Celeste hamnar några meter utanför kanalen och djupet går snabbt från 10 meter till 2,5 meter. Det blir stopp i leran. Vi kommer loss med motorn och fortsätter in mot Rostock. Efter 7 NM i kanalen är vi framme. Vi lägger till på en gästbrygga i Stadthafen. Hamnvakten kommer efter några minuter och vi får betala 25 Euro för en natt och köpa lite duschpolette. Vi börjar med att skura bryggan som tydligen är favoritnästet för alla stadens måsar, för att slippa ta med oss träck ombord. Därefter dags för en landare av modell bubbel. Vi lagar en rejäl middag ombord och alla är trötta efter våra 36 timmar non-stop till havs. Skönt att kunna ta en riktigt dusch också. Det diskuteras lite om vi skall gå ut och ta en öl efter maten, men beslutet blir istället att vi går och lägger oss i hyfsad tid och samlar krafter till morgondagen.


Tisdagen den 21 september 2010

Det känns skönt att få vakna efter en hel natts sömn. Vi äter frukost, duschar och går sedan upp för att se på stan. Rostock är en gammal Hansastad. Stora delar av staden blev förstörd under första och andra världskriget men det finns fortfarande gamla fina välbevarade hus som ligger kring kullerstensgator. Precis som i Göteborg finns här även spårvagnar. Uppe på gågatan tar vi en kaffe, tittar på det lokala folklivet och ser oss därefter ytterligare omkring. Vid lunchtid går vi ner till hamnområdet och äter på ”Kartoffelhaus”. Till skillnad från andra restauranger är här potatisen huvudingrediens. Det finns potatis med fisk, potatis med kött o.s.v. För flera av oss blir det stekt potatis med ”Hamburger” schnitzel – wienerschnitzel med stekt ägg m.m. Efter maten förbereder vi för avgång. Vinden blåser i sidan på Celeste och trycker henne mot bryggan. Utanför henne ligger det förtöjningsbojar så det går inte att backa ut från bryggan utan att riskera att fastna i någon av dessa. Vi förhalar därför henne stegbis akteröver så vi skall bli fria från bojarna. Under tiden vi utför denna manöver fyller vi även färskvatten. När vi kommit tillräckligt långt ut på bryggan för att gå fria lägger vi loss på spring och backar ut. Solen skiner från en klarblå himmel och det blåser en västlig vind på cirka 15-20 knop. Vi går för motor i kanalen ut mot Wernemünde. Halvägs ut sätter vi storen med två rev. Vid hamninloppet hissas focken, Jib #4 och det blir en fin gång ut på öppet hav. När vi kommit ut förbi djupkurvan för sex meter sätter vi kursen 40 grader upp mot Rügens nordvästra udde. Vi loggar cirka 10 knop och vinden kommer något akterifrån. Det är stabil gång och inte mycket tryck på rodret. Vinden avtar något och vi hissar storen i topp. Det börjar mörkna och vi passerar Rügens nordkust.


Onsdagen den 22 september 2010

Det är en mycket fin natt med starkt månsken och stjärnhimmel. Vinden avtar ytterligare och vi får skära något för att det inte skall slå i seglen. När vi kommit till Rügens nordöstra udde vrider vinden mer på nordväst och avtar ytterligare. Det får därför bli motorgång ner utmed Rügens ostkust. Vi behåller storen och focken hissade och hoppas på att vinden skall vrida och tillta. Efter cirka en timme för motor vrider vinden tillbaka till väst. Det är fortfarande en svag vind på mellan 5-7 knop. Med lätt fyllda segel fortsätter vi med stöd av motorn ner mot Polen. Natten förflyter under motor och segel. De som har passet kl 03-06 får vara med om en vacker soluppgång. Vid åttatiden på morgonen närmar vi oss inloppet till Swinoujscie. Vi styr in mellan pirarna och fortsätter in i hamnkanalen till marinan som ligger några kabellängder in på ostsidan. Längs hela inloppet finns det rejält med varv och kranar. Polska varvsarbetare har fortfarande att göra. Kl. 09.00 förtöjer vi vid den yttersta pontonbryggan på 4,5 meters djup. Vi äter en rejäl frukost i solen uppe på däck och går därefter en promenad utmed inloppet till hamnen ut till sandstranden som i princip går längs hela bukten. Enligt reklamen ”Östersjöns bredaste strand”. På vägen till stranden passerar vi bland annat två gamla fort som vakat över inloppet. Ett av dem har tydligen också varit rysk radiostation. För två ur besättningen blir det språngmarsch ut i vattnet i den långgrunda bukten för ett dopp i det cirka 15 gradiga vattnet. Efter detta går vi längs stranden och viker av upp mot staden. Vi kommer in i ett nybyggt område, Baltic Park, som håller väldigt hög standard jämfört med resten av Swinoujscie. Här ligger uteserveringarna och glasskafeerna på rad och det hela påminner lite om Rivieran. Vi äter en god lunch på restaurang Salami Fellinos uteservering i den gassande sensommarsolen. Sedan beger vi oss upp mot centrum och ser oss omkring. På vägen passerar vi ett lokalt rökeri som just är i färd med att röka en lokal fisk. Ser ut som ett garageskjul, men luktar härligt. Rejäl kontrast i byggnadsstilar mellan gammalt och nytt. En hel del bostadskvarter med höghus av modell ”Plattenbau” (raka betongbyggblock i miljonprogramsstil). Framåt eftermiddagen är vi tillbaka ombord på Celeste och studerar en febril aktivitet med skärmaskinger, grävskopor och mudderverk som jobbar på att bredda gästhamnen. Även framåt kvällen är det många som står på piren runt gästhamnen och fiskar. På kvällen går vi genom stadsparken som har ca 150 år på nacken tillbaka till det nya Baltic Park-området och äter en god middag på restaurang Mistral.


Torsdagen den 23 september 2010

Precis som igår är det strålande sol och en härlig sensommardag. Vi lägger loss från hamnen kl. 08.50 och sätter kursen norröver. Utanför hamninloppet hissar vi storen och största focken och glider med den sydliga vinden mot Rügens ostkust samtidigt som vi äter morgonmål. Efter frukost förbereder vi för spinnaker. Med 540 kvm segel gör vi mellan 5 och 9 knop i cirka 8-14 knops sydlig vind. Solen strålar från en klarblå himmel och sjöställen har bytts ut mot shorts och bikini. Om man inte visste att det var i slutet på september hade man lika gärna kunnat tro att det var sommar. Vinden vrider något efter lunch och vi gippar över till styrbordshalsar. Efter ytterligare någon timme dör vinden helt och vi tar ner spinnakern och sätter på motorn. Vinden kommer tillbaka efter någon timme och vi fortsätter för storsegel och fock. Vi passerar Arcona fyr vid sextiden på kvällen och har cirka 40 NM till Öresunds inlopp. Resten av kvällen blir för motorgång med stöttning av segel i den svaga sydliga vinden.


Fredagen den 24 september 2010

För att inte komma in fel i trafikzonerna vid Öresund, girar vi något styrbord. Detta medför att vi får bättre vindvinkel och vi kan segla utan motor. När vi kommit till västra sidan av inloppet till Öresund, gippar vi och girar rakt norr ut. Det blir en fin gång för styrbords halsar upp mot Köpenhamn. Kl. 06.00 rundar vi Flakfort och styr söder över ner mot inloppet till hamnen. Vi tar ner seglen och går sista biten för motor. Kl. 07.00 lägger vi till i Nyhavn. Det blir stor frukost med scramblade ägg, bacon, yogurt m.m. Efter frukosten går vi för att duscha på Hotel Bethel som också administrerar hamnavgiften för gästande båtar i Nyhavn. Dagen tillbringas i Köpenhamn. Det är halvklart väder och cirka 18 grader varmt. Vi går en promenad på Ströget, tar en kaffe och blåbärsmuffin och avslutar eftermiddagen på den helt fantastiska restaurangen Told & Snaps som erbjuder cirka 40 olika smörrebröd, hemkryddad snaps och till detta en otroligt trevlig service. Mätta och belåtna går vi tillbaka till båten där vi tillbringar kvällen.


Lördagen den 25 september 2010

Det är en ganska grå morgon och regnet hänger i luften. Vi lägger loss från Nyhavn kl. 09.00 och styr ut genom hamnkanalen. Utanför hamninloppet sätter vi segel och lägger os på en rakt nordlig kurs i den nordvästliga vinden som blåser med cirka 10-15 knop. Vid Helsingör håller vi oss nära hamnen utanför trafikzonen och kryssar härefter längs med danska kusten tills det att vi passerat zonen då vi lägger oss på babords halsar och styr över mot den svenska kusten. Enligt prognos skall vinden blåsa från nordväst och framåt natten vrida till nordost och tillta. Det är därför inte fel att vi håller oss nära Sverige för att få gynnsammare vindvinkel när vridet kommer. På eftermiddagen avtar vinden och vi byter till Jib medium/heavy och fortsätter vår kurs upp längs svenska kusten. Efter ytterligare några timmar dör vinden ut och vi tar ner focken och sätter på motorn. Vridet är troligtvis på gång. På kvällen tilltar vinden från nordost och vi har en fin segling.


Söndagen den 26 september 2010

Det är en varm natt. Enligt prognosen meddelad av Stockholm Radio på VHF skall det vara cirka 15 grader varmt under natten och dagen kommer att bli runt 12 grader. Detta är varmt för årstiden och det är havet som fortfarande håller en fin temperatur som ger oss denna värme. Vinden tilltar under natten och vi har en fin gång upp längs kusten. Framåt fyra tiden närmar vi oss Tistlarna och Göteborgs södra skärgård. I bäckmörker styr vi in mellan kobbar och skär. Det är en kraftig nordostlig vind. Kl. 05.30 styr vi in i Göteborgs hamninlopp och kl. 06.00 lägger vi till i Sjösportskolans hamn i Långedrag. Det är fortfarande mörkt så vi beslutar oss för att sova några timmar innan vi börjar med att färdigställa båten. Vid niotiden går vi upp och gör en härlig frukost med scrambled ägg m.m. som har blivit lite av en standard under Celestes äventyrsseglingar. Mätta och belåtna städar vi ordning Celeste och vid lunchtid skills vi åt efter nio fantastiska dagar ombord.

onsdag 15 september 2010

Sverige Tyskland Polen Danmark


På lördag kastar Celeste loss för Four Country Race 2010. Följ äventyret på denna blogg.

söndag 12 september 2010

Jib #4 tillbaka till Långedrag


I en härlig sydvästlig sensommarvind seglar Celeste tillbaka till Långedrag under söndagen.

lördag 11 september 2010

Under två timmar till Marstrand


I en frisk sydlig vind seglade Celeste med som mest 640 kvm segel från Långedrag till Marstrand. Sluttiden blev 1 timme och 55 minuter. Det kämpades på bra ombord i den tidvis hårda vinden.

Septemberseglingen


Celeste är med i GKSS Septembersegling från Långedrag till Marstrand. Spinnakern garnas före avgång.

fredag 10 september 2010

Göteborgs skärgård


Celeste seglar under fredagen i Göteborgs skärgård tillsammans med Sndvita, Leontina och Victoria.

onsdag 1 september 2010